Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vývoj vzdělávání zdravotních sester - 2. díl

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11110%2F15%3A10295857" target="_blank" >RIV/00216208:11110/15:10295857 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vývoj vzdělávání zdravotních sester - 2. díl

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek je věnován vývoji vzdělávání zdravotních sester, postupné profesionalizaci povolání zdravotních sester a jeho samotné regulaci. První ošetřovatelské kurzy mimo nemocnice byly organizovány již v roce 1874 v rámci prvních snah o emancipaci žen. Následně v souvislosti se změnami ve zdravotnictví dochází k rozvoji kvalifikované všeobecné zdravotní péče a k poskytování kvalifikované zdravotní péče, která si vyžádala potřebnost kvalifikovaných a vzdělaných ošetřovatelek. Tato potřebnost s sebou přinesla i vznik regulace ošetřovatelského vzdělání a tím i vznik ošetřovatelských škol. Přechod od neregulované činnosti k právem plně regulované profesi nastal v případě českého ošetřovatelství až v 50. letech a lze jej pokládat za zdařilý. Teprve právnímipředpisy vydanými v 50. letech došlo k formálnímu oddělení profese sestry a ošetřovatelky. Rok 1953 lze proto považovat za skutečný předěl v pojetí profese sestry a za vznik povolání sestry jako povolání regulovaného.

  • Název v anglickém jazyce

    Development of nursing education - Part II

  • Popis výsledku anglicky

    The paper is devoted to the development of nursing education, occupation gradual professionalization of nurses and the regulation itself. The first nursing courses outside the hospital were organized in 1874 as part of the first efforts for the emancipation of women. Subsequently, in connection with changes in health care is to develop a skilled universal health care and the provision of qualified health care, which necessitated the need for skilled and educated nurses. This need has also brought aboutthe emergence of regulation of nursing education and thereby the creation of nursing schools. The transition from unregulated to fully regulated business law arose in the case of Czech nursing up in the 50s, and it can be considered successful. Only legal regulations issued in the 50s there was a formal separation of the nursing profession and nursing. The year 1953 could be considered a real milestone in the conception of the nursing profession and for the formation of the nursing profe

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    FQ - Veřejné zdravotnictví, sociální lékařství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Florence

  • ISSN

    1801-464X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    11

  • Číslo periodika v rámci svazku

    7-8

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    43-46

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus