Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Formativní evaluace školského programu specifické tabákové prevence "Típni to I"

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11110%2F19%3A10396262" target="_blank" >RIV/00216208:11110/19:10396262 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11410/19:10396262

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=wSDOa9roqW" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=wSDOa9roqW</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Formativní evaluace školského programu specifické tabákové prevence "Típni to I"

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Východiska | Kouření tabáku patří mezi nejčastější projevy rizikového chování u dětí a dospívajících. Školská prevence je jednou z forem společenské kontroly tabáku, přičemž evaluační výzkum je důležitým nástrojem pro zvyšování kvality nabízených preventivních programů. Článek představuje hlavní výstupy formativní evaluace školského preventivního programu České koalice proti tabáku s názvem Típni to I pro žáky 7. tříd základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Metodika | Výzkumný design evaluace byl smíšený (kvantitativně-kvalitativní). Krátkodobý dopad programu byl hodnocen dle modelu KAB (znalosti, postoje, chování) s využitím pre-post designu, přičemž údaje byly od žáků zjištěny formou dotazníku těsně před implementací programu a 2-3 týdny po něm. Součástí formativní evaluace byla také analýza potřeb, která sestávala z obsahové analýzy dotazníku, rozhovorů se zkušenými lektory programu a analýzou produktů (př. metodika programu). Soubor | Výzkumu se zúčastnilo šest škol (12 tříd, 202 žáků) a 2 lektoři preventivního programu. Výsledky | Krátkodobý efekt preventivního programu se prokázal u znalostí žáků o rizicích užívání tabáku, u schopnosti odmítání cigarety, u snížení intence ke kouření vodní dýmky (p=0,001) a u posílení postoje k zákazu kouření v restauracích (p=0,012). Jako neefektivní se ukázal být v ovlivnění postoje ke kouření cigaret (p=0,150) a intence ke kouření cigaret (p=0,420). Obsahová analýza detailně popisuje silné a slabé stránky evaluovaného programu a specifické potřeby prevence užívání tabáku v dané cílové skupině (např. téma zvládání stresu, vliv vrstevnické skupiny). Závěr | Přestože nebyla využita kontrolní skupina, nabízí provedený evaluační výzkum podněty pro zlepšení hodnoceného programu a školských programů specifické prevence užívání tabáku.

  • Název v anglickém jazyce

    Formative Evaluation of "Típni to", a School-based Smoking Prevention Program

  • Popis výsledku anglicky

    Background and aim | Tobacco smoking is one of the most common risk behaviours among adolescents. One form of prevention may be school-based prevention programmes quality of which may be controlled by evaluation research. This article presents formative evaluation of school-based smoking prevention programme &quot;Típni to I&quot; which is designed for the 7th grade students. Method | Research design of the evaluation was mixed (quantiative-qualitative). Short-term impact of the prevention programme was assessed according to KAB model (knowledge, attitudes and behaviour) implementing pre-post design using questionnaires as data collection method. Questionnaires were assigned twice, shortly before the programme implementation and then 2-3 weeks after realization of the prevention. Need assessment utilized content analysis of data from questionnaires, semi- structured interviews with experienced programme lecturers and available prevention materials. Sample | Six schools (12 classes) from Czech Republic (N=202) participated in the outcome evaluation and two experienced programme lecturers provided in-depth interviews. Results | Analysis showed changes in tobacco risks knowledge, communication skills to refuse cigarettes, decrease of intention to smoke water pipe (p=0,001) and strengthening positive attitudes toward smoking ban in restaurants (p=0,012). Programme was ineffective in strengthening negative attitudes towards cigarettes smoking (p=0,150) and in decreasing tendency to smoke cigarettes (p=0,420). Further content analysis describes in detail the strengths and weaknesses of the evaluated programme and specific needs of the target group (eg. topic of stress management, peer influence). Conclusion | Despite the fact that this was not a randomized control trial, this evaluation offers suggestions for improving school-based smoking prevention programmes.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Adiktologie v preventivní a léčebné praxi

  • ISSN

    2570-8120

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    14-22

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus