Formativní evaluace školského programu specifické tabákové prevence "Típni to I"
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11110%2F19%3A10396262" target="_blank" >RIV/00216208:11110/19:10396262 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11410/19:10396262
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=wSDOa9roqW" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=wSDOa9roqW</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Formativní evaluace školského programu specifické tabákové prevence "Típni to I"
Popis výsledku v původním jazyce
Východiska | Kouření tabáku patří mezi nejčastější projevy rizikového chování u dětí a dospívajících. Školská prevence je jednou z forem společenské kontroly tabáku, přičemž evaluační výzkum je důležitým nástrojem pro zvyšování kvality nabízených preventivních programů. Článek představuje hlavní výstupy formativní evaluace školského preventivního programu České koalice proti tabáku s názvem Típni to I pro žáky 7. tříd základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Metodika | Výzkumný design evaluace byl smíšený (kvantitativně-kvalitativní). Krátkodobý dopad programu byl hodnocen dle modelu KAB (znalosti, postoje, chování) s využitím pre-post designu, přičemž údaje byly od žáků zjištěny formou dotazníku těsně před implementací programu a 2-3 týdny po něm. Součástí formativní evaluace byla také analýza potřeb, která sestávala z obsahové analýzy dotazníku, rozhovorů se zkušenými lektory programu a analýzou produktů (př. metodika programu). Soubor | Výzkumu se zúčastnilo šest škol (12 tříd, 202 žáků) a 2 lektoři preventivního programu. Výsledky | Krátkodobý efekt preventivního programu se prokázal u znalostí žáků o rizicích užívání tabáku, u schopnosti odmítání cigarety, u snížení intence ke kouření vodní dýmky (p=0,001) a u posílení postoje k zákazu kouření v restauracích (p=0,012). Jako neefektivní se ukázal být v ovlivnění postoje ke kouření cigaret (p=0,150) a intence ke kouření cigaret (p=0,420). Obsahová analýza detailně popisuje silné a slabé stránky evaluovaného programu a specifické potřeby prevence užívání tabáku v dané cílové skupině (např. téma zvládání stresu, vliv vrstevnické skupiny). Závěr | Přestože nebyla využita kontrolní skupina, nabízí provedený evaluační výzkum podněty pro zlepšení hodnoceného programu a školských programů specifické prevence užívání tabáku.
Název v anglickém jazyce
Formative Evaluation of "Típni to", a School-based Smoking Prevention Program
Popis výsledku anglicky
Background and aim | Tobacco smoking is one of the most common risk behaviours among adolescents. One form of prevention may be school-based prevention programmes quality of which may be controlled by evaluation research. This article presents formative evaluation of school-based smoking prevention programme "Típni to I" which is designed for the 7th grade students. Method | Research design of the evaluation was mixed (quantiative-qualitative). Short-term impact of the prevention programme was assessed according to KAB model (knowledge, attitudes and behaviour) implementing pre-post design using questionnaires as data collection method. Questionnaires were assigned twice, shortly before the programme implementation and then 2-3 weeks after realization of the prevention. Need assessment utilized content analysis of data from questionnaires, semi- structured interviews with experienced programme lecturers and available prevention materials. Sample | Six schools (12 classes) from Czech Republic (N=202) participated in the outcome evaluation and two experienced programme lecturers provided in-depth interviews. Results | Analysis showed changes in tobacco risks knowledge, communication skills to refuse cigarettes, decrease of intention to smoke water pipe (p=0,001) and strengthening positive attitudes toward smoking ban in restaurants (p=0,012). Programme was ineffective in strengthening negative attitudes towards cigarettes smoking (p=0,150) and in decreasing tendency to smoke cigarettes (p=0,420). Further content analysis describes in detail the strengths and weaknesses of the evaluated programme and specific needs of the target group (eg. topic of stress management, peer influence). Conclusion | Despite the fact that this was not a randomized control trial, this evaluation offers suggestions for improving school-based smoking prevention programmes.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Adiktologie v preventivní a léčebné praxi
ISSN
2570-8120
e-ISSN
—
Svazek periodika
2
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
14-22
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—