Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

A Pragmatic and Empirical Approach to Medical Terminology Instruction: From Latin Grammar to Professional Language Learning

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11110%2F19%3A10409559" target="_blank" >RIV/00216208:11110/19:10409559 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=AKsCxWWyMb" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=AKsCxWWyMb</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.24411/2500-1000-2019-11284" target="_blank" >10.24411/2500-1000-2019-11284</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    A Pragmatic and Empirical Approach to Medical Terminology Instruction: From Latin Grammar to Professional Language Learning

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper presents a fundamental qualitative shift in Latin medical terminology instruction at the First Faculty of Medicine, Charles University. The traditional Latin-grammar-oriented model has been replaced by the real-medical-terminology-oriented approach based on a radical redefinition of objectives. The two main principles of the new concept are selecting instructional content in (i) a pragmatic and (ii) an empirical or descriptive way. With respect to these principles, the instruction should reflect real medical professional language as a complex consisting of many languages (not only Latin or Greek) and language strata (especially Greek and Latin vocabulary in forms adapted to the national language). Students should only learn such language material that can be used in practice. The vocabulary should be learnt based on authentic medical texts in order to deeply understand the meaning of the medical terms and how to use them in proper collocations and contexts. This is why Latin grammar is perceived to be just a partial tool in building key terminological competencies.

  • Název v anglickém jazyce

    A Pragmatic and Empirical Approach to Medical Terminology Instruction: From Latin Grammar to Professional Language Learning

  • Popis výsledku anglicky

    The paper presents a fundamental qualitative shift in Latin medical terminology instruction at the First Faculty of Medicine, Charles University. The traditional Latin-grammar-oriented model has been replaced by the real-medical-terminology-oriented approach based on a radical redefinition of objectives. The two main principles of the new concept are selecting instructional content in (i) a pragmatic and (ii) an empirical or descriptive way. With respect to these principles, the instruction should reflect real medical professional language as a complex consisting of many languages (not only Latin or Greek) and language strata (especially Greek and Latin vocabulary in forms adapted to the national language). Students should only learn such language material that can be used in practice. The vocabulary should be learnt based on authentic medical texts in order to deeply understand the meaning of the medical terms and how to use them in proper collocations and contexts. This is why Latin grammar is perceived to be just a partial tool in building key terminological competencies.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Humanities and Natural Sciences

  • ISSN

    2500-1000

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    Neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6/3

  • Stát vydavatele periodika

    RU - Ruská federace

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    5-9

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus