"Užívání necigaret není bez rizika" aneb Diskurz o zahřívaných tabákových produktech v médiích
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11110%2F21%3A10428675" target="_blank" >RIV/00216208:11110/21:10428675 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11230/21:10428675
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=aavQwWvK87" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=aavQwWvK87</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Užívání necigaret není bez rizika" aneb Diskurz o zahřívaných tabákových produktech v médiích
Popis výsledku v původním jazyce
Studie představuje jazykovou a diskurzní analýzu vybraného korpusu mediálních textů o komunikaci nových tabákových výrobků se zaměřením na zahřívané tabákové výrobky (IQOS, glo). Analýza ukazuje, jak jsou výrobky označeny v médiích, jak může označení v médiích ovlivnit vnímání produktů veřejností a jakým způsobem se marketingový diskurz odráží v mediální komunikaci. Data byla analyzována programem Prospéro, kvantitativně-kvalitativním programem pro jazykovou analýzu. Výsledky ukazují, že mediální diskurz týkající se HTP je široce ovlivňován marketingovými komunikačními strategiemi a je koncipován jako součást zdravého a atraktivního životního stylu s konotacemi zdravějších možností, zdravotních a osobních výhod na rozdíl od používání cigaret. Média představují HTP jako součást aspiračního trendového životního stylu, který tak může být atraktivní zejména pro mladé lidi, včetně nekuřáků. Zdravotní rizika a rizika návykového chování v mediálním diskurzu téměř chybí.
Název v anglickém jazyce
"The use of non-cigarettes is not without risk": discourse of heated tobacco products in the media
Popis výsledku anglicky
The study presents a linguistic and discourse analysis of a selected corpus of media texts concerning the communication of new tobacco products with focus on heated tobacco products (IQOS, glo). The analysis shows how the products are signified in the media (if, for example, journalists discriminate the products with heated tobacco and e-cigarettes), how labelling in the media can influence perception of the products by public, and if (and how) the marketing discourse is reflected in the media communication. The data were analysed with Prospéro, a quantitative-qualitative program for linguistic analysis. The results show that the media discourse concerning HTPs is widely influenced by marketing communication strategies and framed as a part of healthy, attractive lifestyle, with connotations of healthier option, health and personal benefits opposed to the use of cigarettes. Media present HTPs as a part of aspirational, trendy lifestyle, which can be attractive especially to young people, including non-smokers. The health risks and addictive behavior risks are almost absent in the media discourse.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50802 - Media and socio-cultural communication
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Naše řeč
ISSN
0027-8203
e-ISSN
—
Svazek periodika
104
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
167-183
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—