Názory občanů České republiky na vybrané aspekty činnosti všeobecných praktických lékařů - 2021
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11110%2F22%3A10452195" target="_blank" >RIV/00216208:11110/22:10452195 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11150/22:10452195
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ESdtEm3E8d" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ESdtEm3E8d</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Názory občanů České republiky na vybrané aspekty činnosti všeobecných praktických lékařů - 2021
Popis výsledku v původním jazyce
Východisko: Společnost všeobecného lékařství ČLS JEP periodicky monitoruje názory občanů na vybrané aspekty činnosti všeobecných praktických lékařů. Tato publikace navazuje na předchozí výstupy průzkumů provedených v letech 2015-2020.Cíl a metody: Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké jsou názory občanů ČR na vybrané součásti práce všeobecných praktických lékařů (VPL). K provedení reprezentativního sociologického výzkumu názorů občanů byla v ČR zvolena metoda řízeného rozhovoru tazatele s respondentem (face-to-face), realizovaná profesionální agenturou. Statistické zpracování dat bylo provedeno programem SASD 1.5.8 (Statistická analýza sociálních dat).Výsledky: V rámci reprezentativního sociologického výzkumu bylo dotazováno 1788 občanů. Jedinci výběrového souboru byli vybráni náhodným výběrem pomocí kvót (kvótní výběr). Výsledky výzkumu jsou reprezentativní pro populaci České republiky nad 15 let z hlediska pohlaví, věku a regionu. Občané České republiky jsou ve většině případů s péčí a časem, který jim věnuje jejich praktický lékař a zdravotní sestra, spokojeni. Ve srovnání s lety 2015-2020 v roce 2021 poklesl podíl občanů, kteří vyjadřují nejvyšší míru spokojenosti a uvádějí, že péče a čas, který jim praktický lékař při návštěvě věnuje, je plně uspokojuje. Jedná se zřejmě o důsledek omezení času na konzultace vzhledem k velkému počtu pacientů s onemocněním covid-19. Spokojenost občanů s prací zdravotní sestry je větší než v případě praktického lékaře a na rozdíl od lékařů nedošlo u zdravotních sester k jejímu výraznějšímu poklesu. V problematice e-preskripce většina občanů ČR 83,8 % uvádí, že jim forma elektronického receptu od jejich praktického lékaře zcela nebo spíše vyhovuje. Jen 8,0 % respondentům tato forma spíše nebo zcela nevyhovuje. Ohledně e-neschopenky většina občanů (69 %) uvedla, že jim tato možnost vyhovuje. Největší část občanů (38,8 %) uvádí, že distanční medicína jim částečně vyhovuje, ale fyzická přítomnost v ordinaci je velmi důležitá. Jako nejčastější způsob distanční komunikace se svým praktickým lékařem uvedli respondenti telefon (85,6 %). Na otázku ohledně preventivních prohlídek největší část občanů (41,1 %) uvedla, že se účastní prohlídek na pozvání ordinace, více než ⅓ (34,3 %) se o ně aktivně sama hlásí. Na otázky ohledně faktorů ovlivňujících kvalitu života, jako je obezita a kouření, jen 7,7 % občanů uvedlo, že má nadváhu/obezitu a uvítalo by intervenci a léčbu u praktického lékaře hrazenou zdravotní pojišťovnou, 20,6 % sice kouří, ale nemá zájem o léčbu, celkem 3,5 % občanů uvedlo, že kouří a uvítalo by intervenci a léčbu u praktického lékaře hrazenou zdravotní pojišťovnou. Mezi nejčastější formy sebekontroly pacientů patří pravidelné měření hmotnosti, krevního tlaku a počtu kroků. Pravidelně se váží 63,4 % respondentů, měří si krevní tlak 49,6 % dotazovaných a počet kroků si provádí 42,2 % respondentů.
Název v anglickém jazyce
Opinions of the citizens of the Czech Republic on selected aspects of the activities of general practitioners - 2021
Popis výsledku anglicky
Resources: The Czech Medical Society of JEP - the Society of General Practice periodically monitors citizens' opinions on selected aspects of general practitioner's activities. This publication follows previous outputs of research carried out between the years 2015 and 2020. Aim and methods: The aim of this research was to identify Czech citizens' opinions on some aspects of the work carried out by general practitioners (GPs). The method of conducted interviews between interviewer and respondent (face-to-face) performed by a professional agency was chosen with the aim to representatively research the opinions of Czech citizens. Statistical data was processed by SASD 1.5.8 (Statistical analysis of social data). Results: In the representative sociological research, 1788 citizens were interviewed. The subjects of the sample were chosen rando-mly using quota-type selection. The research results are representative of Czech citizens over the age of 15, with respect to gender, age and region. The citizens are by a vast majority satisfied with the care and time invested in their examination by their GPs and nurses. Only a small minority of subjects hold a negative opinion. Compared to the 2015-2020 period, the number of citizens who expressed the highest degree of satisfaction significantly decreased in 2021. It is most likely due to the surgery time cuts during the covid-19 pandemic. Citizens' satisfaction with the care and time invested by the nurses is higher than the GPs', there was no sig-nificant decrease noticed in nurses' performance as with GPs'. 83.8% of Czech citizens state that they find e-prescription provided by their GPs fully or mostly satisfactory. Only 8% of respondents state they are somewhat or completely unsatisfactory. Regarding e-sick notes provided by the GP the majority of Czech citizens (69%) find this possibility satisfactory. A vast majority of respondents (38.8%) state that they are partially satisfied with telemedicine though physical presence in the surgery is very important. The main way of distant communication with their GP respondents stated telephone (85.6%). When questioned about the preventive checks a vast majority of citizens (41.1%) undergo the check when invited by the GP surgery, more than ⅓ (34.3%) actively ask themselves for a check up. When questioned about the factors influencing quality of life such as obesity and smoking only 7.7% citizens stated that they find themselves overweight or obese and would appreciate intervention or treatment by their GP covered by the national health insurance, 20.6% of respondents smoke but is not interested in treatment, 3.5% of citizens smoke and would appreciate intervention or treatment by their GP covered by the national health insurance. Self management tools include regular weighting, blood pressure measurement and step measurement. Regular weighting provides 63.4% of respondents, blood pressure check 49.6% respondents and the amount of steps regularly provide 42.2% of respondents.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
30304 - Public and environmental health
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Praktický lékař
ISSN
0032-6739
e-ISSN
1805-4544
Svazek periodika
102
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
248-258
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85144507215