Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Spravedlivý přístup při testování: neuropsychologická diagnostika neslyšících a nedoslýchavých osob. Překlad a úpravy testu AVLT

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11120%2F22%3A43923989" target="_blank" >RIV/00216208:11120/22:43923989 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11210/22:10448150

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.51561/cspsych.66.4.416" target="_blank" >https://doi.org/10.51561/cspsych.66.4.416</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.51561/cspsych.66.4.416" target="_blank" >10.51561/cspsych.66.4.416</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Spravedlivý přístup při testování: neuropsychologická diagnostika neslyšících a nedoslýchavých osob. Překlad a úpravy testu AVLT

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tento výzkum se zaměřil na vytvoření a pilotní ověření dvou verzí Paměťového testu učení (AVLT) modifikovaných pro testování neslyšící a nedoslýchavé populace. Získané výsledky potvrdily připravenost přeloženého nástroje pro použití při diagnostice neslyšících a nedoslýchavých osob. Možnosti dalšího rozvoje těchto strategií testování spočívají v jejich ověření pro klinickou neslyšící a nedoslýchavou populaci. Navíc se ukazuje jako nutné nejen vytvářet překlady a úpravy verbálních testů, ale zohledňovat specifika jednotlivých populací i při administraci a interpretaci testů neverbálních

  • Název v anglickém jazyce

    A fair approach in testing: Neuropsychological assessment of the deaf and hard of hearing persons. Translation and adaptations of the AVLT test

  • Popis výsledku anglicky

    Objectives. In the context of Czech cultural environment, there is a relatively large group of people (in the order of tens of thousands at minimum) with hearing impairment who cannot be examined by usual neuropsychological methods. This article describes the adaptation of a classical neuropsychological verbal memory test (Auditory Verbal Learning Test) to visual form (written Czech language - WCL) and translation to visuomotor form (Czech Sign Language - CSL). Sample and settings. 60 deaf and hard-of-hearing (HOH) respondents were tested by a version of AVLT (WCL/CSL) according to their preferred mode of communication, BVRT was used as a control test. Hypotheses. The authors hypothesized that both AVLT versions are functional, and that the results of the respondents correspond with the previously published norms. A correlation of AVLT and BVRT results among the groups was assumed. Statistical analysis. Due to the skewness of the data, nonparametric statistics were used. The adjusted versions do not differ significantly from the original version and from one another (p &gt; 0.05), the influence of certain demographic variables was confirmed (p &lt; 0.05). Individual AVLT scores did not differ significantly between groups (p &gt; 0.05). AVLT-BVRT correlation proved non-significant (Spearman&apos;s rho, p &gt; 0.05). Results. The obtained results proved the functionality of adaptations. The results of deaf and hard of hearing people that were obtained essentially correspond to the normative data. Adapted tests can be used both as a behavioral correlate for the use of neuroscience methods or as a method for verbal memory examination of deaf and hard of hearing people (for example in the context of diagnosing cognitive deficits or learning difficulties). The possibilities and limitations of the selection of neuropsychological methods for deaf and HOH respondents are discussed. Limitations. The research was limited by nonrandom selection and a smaller number and heterogeneity of participants and by the procedure of testing; in the future, authors recommend choosing a test other than BVRT to determine convergent validity.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30103 - Neurosciences (including psychophysiology)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Československá psychologie

  • ISSN

    0009-062X

  • e-ISSN

    1804-6436

  • Svazek periodika

    66

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    416-436

  • Kód UT WoS článku

    000893094300001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85137742838