Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Metodický pokyn pro specifické zvyšování morální kompetence mediků a lékařů v českém prostředí

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11130%2F23%3A10493827" target="_blank" >RIV/00216208:11130/23:10493827 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://etikamedika.cz" target="_blank" >http://etikamedika.cz</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Metodický pokyn pro specifické zvyšování morální kompetence mediků a lékařů v českém prostředí

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Metodický pokyn vznikl jako výsledek projektu TAČR (závěrečná zpráva) v rámci Programu Éta v projektu Zvyšování morální kompetence. Projekt byl zaměřen na zlepšení kvality výuky lékařské etiky a bioetiky v České republice. Základním účelem projektu bylo to, aby studenti medicíny vstupovali do medicínské praxe dostatečně připraveni na nové etické výzvy, které s sebou moderní medicína přináší. Z toho důvodu bylo hlavním cílem řešitelského týmu najít vhodnou metodu výuky lékařské etiky a bioetiky, která by využívala zkušeností z medicínské praxe (seznámení s praktickou lékařskou etikou) a zároveň zvyšovala i morální kompetenci mediků. Z uvedených důvodů je vhodné, aby výuka byla uspořádána novým způsobem, který by se dostatečně zabýval otázkou morální kompetence a zároveň otázkou odborné etické průpravy zaměřené na dilemata, se kterými se v praxi mohou lékaři (a obecně zdravotničtí pracovníci) setkávat (medicínsko-etická erudice).Předložený metodický pokyn je výsledkem vědeckého úsilí řešitelského týmu, který v tomto projektu využil zavedených a osvědčených výukových metod ze zahraniční praxe, které ovšem modifikoval pro specifické české medicínské prostředí. Metodika popisuje i zcela inovativní výukové metody, které se dosud v zahraničí pro lékařskou etiku nevyužívaly nebo využívaly v minimálním množství - zejména metoda storytellingu se specificky českými kazuistikami (metoda StorEd).

  • Název v anglickém jazyce

    Methodological guidelines for specific improvement of moral competence of medical professionals and doctors in the Czech environment

  • Popis výsledku anglicky

    The methodological guideline was created as a result of the TAČR project (final report) within the framework of the Éta Program in the project Increasing Moral Competence. The project was focused on improving the quality of teaching medical ethics and bioethics in the Czech Republic. The basic purpose of the project was to ensure that medical students enter medical practice sufficiently prepared for the new ethical challenges that modern medicine brings with it. For this reason, the main goal of the research team was to find a suitable method of teaching medical ethics and bioethics that would use experience from medical practice (familiarity with practical medical ethics) and at the same time increase the moral competence of medical professionals. For the reasons stated, it is appropriate that teaching be organized in a new way that would sufficiently address the issue of moral competence and at the same time the issue of professional ethical training focused on dilemmas that doctors (and healthcare professionals in general) may encounter in practice (medical-ethical erudition).The presented methodological guideline is the result of the scientific efforts of the research team, which in this project used established and proven teaching methods from foreign practice, which were modified for the specific Czech medical environment. The methodology also describes completely innovative teaching methods that have not yet been used abroad for medical ethics or have been used in minimal quantities - in particular, the storytelling method with specifically Czech case studies (StorEd method).

Klasifikace

  • Druh

    V<sub>souhrn</sub> - Souhrnná výzkumná zpráva

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30311 - Medical ethics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL05000114" target="_blank" >TL05000114: Zvyšování morální kompetence v medicíně</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Počet stran výsledku

    105

  • Místo vydání

  • Název nakladatele resp. objednatele

    1

  • Verze