Váhání laiků nad očkováním
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11150%2F22%3A10452366" target="_blank" >RIV/00216208:11150/22:10452366 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00179906:_____/22:10452366
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Váhání laiků nad očkováním
Popis výsledku v původním jazyce
Předkládaná publikace má tři části: Teoretické přístupy, Diagnostika a intervence, Empirické výzkumné sondy. V úvodu první části nazvané Teoretické přístupy se konstatuje, že základní slabina kategorie váhání laiků nad očkováním spočívá v tom, že je příliš široká a tím i poněkud vágní; nejde o přesně definovaný pojem. V rámci teoretických přístupů se výklad věnuje šesti modelům, které se snaží přiblížit vnitřní strukturu zkoumané kategorie. Druhá část publikace sestává ze tří kapitol. Nejprve je čtenářům nabídnut přehled vybraných kvantitativních nástrojů pro zjišťování míry váhání laiků nad očkováním. Zahrnuje 14 dotazníků, přičemž údaje o nich jsou zpracovány jednotným způsobem. Výklad pokračuje kapitolou věnovanou kvalitativnímu přístupu při zjišťování důvodů laického váhání nad očkováním. Většina kvalitativních výzkumů mívá podobu polostrukturovaných rozhovorů s rodiči dětí, které měly být očkovány, s prarodiči těchto dětí, s dospělými osobami, které samy váhaly, zda se mají nechat očkovat, s lékaři a zdravotními sestrami. Třetí kapitola se věnuje intervenčním strategiím, jejichž úkolem je snižovat váhání laiků nad očkováním a motivovat je k očkování. Tento typ zásahů je převážně doménou pediatrů a dětských sester, ale většina z nich nebývá pro úkoly tohoto typu systematicky připravována ani v pregraduálním, ani v postgraduálním studiu. Závěrečná, tj. třetí část publikace, se soustřeďuje na domácí výzkumy u váhajících laiků. Předposlední kapitola referuje o psychologickém výzkumu u 1 173 českých rodičů (1 127 matek, 42 otců). Pokud mají rodiče pocit, že od praktického lékaře pro děti a dorost získávají dostatek informaci, jejich ochota dát své dítě očkovat je vyšší. S rostoucí mírou informovanosti o očkováni ochota rodičů nechat své dítě očkovat rostla. Poslední kapitola popisuje průběh a výsledky pilotního ověřování české verze amerického dotazníku PACV - Parent Attitudes about Childhood Vaccines (Opel et al.). Dotazník měří stupeň váhání rodičů nad očkováním svých dětí. Dotazník není dlouhý, respondenty nezatěžuje. Použité formulace jsou běžným uživatelům srozumitelné. Lze ho zadávat rodičům k vyplněni v čekárně; v ordinaci je možno potom s nimi výsledky prodiskutovat. Je to reliabilní a validní diagnosticky nastroj. Velmi ceněna je zejména jeho prediktivní validita; s jeho pomoci lze identifikovat rodiče, kteří s velkou pravděpodobnosti budou váhat nad očkováním svých děti, a proto lze s nimi včas a cíleně pracovat.
Název v anglickém jazyce
Laymen Vaccine Hesitancy
Popis výsledku anglicky
This book consists of three chapters: 1. Theoretical Approaches, 2. Diagnostics and Intervention, and 3. Empirical Research Probes. The introduction of the first chapter Theoretical Approaches states that the main problem of the issue of "laymen vaccine hesitancy" is that it too broad. Six models of theoretical approaches are therefore presented to provide a detailed description of the category in question.The second part of the publication consists of three chapters. A survey of selected quantitative tools for determining laymen vaccine hesitancy rate is presented. 14 questionnaires are included, the data from which are presented in a uniform manner. The next chapter is dedicated to a qualitative approach to determine the reasons behind laymen vaccine hesitancy. Most qualitative research takes the form of semi-structural dialogues held with the parents or grandparents of children to be vaccinated, with vaccine hesitant adults or with medical professionals such as doctors and nurses. The third chapter deals with interventional strategies for reducing laymen vaccine hesitancy and enhancing their motivation to get vaccinated. These interventions are mainly implemented by pediatricians and pediatric nurses, the majority of which however had not been previously systematically trained for such tasks during their studies or professional training. The final part of the publication focuses on Czech research regarding laymen vaccine hesitancy. The penultimate chapter presents psychologic research including 1173 Czech parents (1 127 mothers, 42 fathers). Parents who feel well-informed by their general pediatrician, are keener to have their child vaccinated. The vaccination rate increased with the increasing level of vaccine awareness. The last chapter describes the course and results of a pilot study to validate the Czech version of American questionnaire PACV - Parent Attitudes about Childhood Vaccines (Opel et al.). The questionnaire measures the degree of parents' vaccine hesitancy. It is rather short relatively easy to fill in, its used formulations are understandable for lay persons and can be easily filled during the waiting time at the doctor's office to be subsequently discussed with the doctor. This questionnaire is therefore considered a reliable and valid diagnostic tool and is highly valued for its predictive validity. With its help, we are able to identified parents who will most likely hesitate to vaccine their child, and thus have the opportunity to work with them in a timely and targeted manner to help encourage their vaccination decision.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
30304 - Public and environmental health
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/NU20-09-00454" target="_blank" >NU20-09-00454: Postoje rodičů a laické veřejnosti k očkování: Hodnocení a intervence na podporu důvěry v očkování</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7392-388-4
Počet stran knihy
189
Název nakladatele
MSD
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS knihy
—