Bolest u dětí a jejich psychosociální kontext
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11150%2F24%3A10489559" target="_blank" >RIV/00216208:11150/24:10489559 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Bolest u dětí a jejich psychosociální kontext
Popis výsledku v původním jazyce
Zkušenosti zdravotníků ukazují, že psychosociální kontext bolesti často ovlivňuje průběh a intenzitu bolesti jak u dětí, tak u dospívajících jedinců. V této kapitole se věnujeme postupům, které by mohly pomoci zdravotníkům zmírnit bolest, kterou tito pacienti zažívají. Výklad je rozdělen do čtyř tematických bloků podle toho, kde se bolest vyskytuje a kde se s ní pracuje. Zvolili jsme bolest u dětí a dospívajících ve zdravotnických zařízení, bolest při očkování, bolest ve školním prostředí a bolest v domácím prostředí. Pokud jde o zdravotnické prostředí, výklad začneme nefarmakologickým tlumením procedurální bolesti u novorozenců, kojenců a dětí do 3 let. Běžným je také dětský strach z možné bolesti, který bolesti předchází, přičemž v řadě případů je strach větší než bolest samotná. Při předoperační přípravě dětí na chirurgické výkony lze využít her, neboť odvádějí pozornost dětí od výkonu samotného. Pokud jde o přítomnosti rodičů při lékařských výkonech, ukazuje se, že mívá spíše příznivý účinek. Je-li však rodič úzkostný, přehnaně ochranitelský, u dítěte stoupají obavy a neochota. V posledních letech se ve zdravotnických zařízeních využívá i zdravotních klaunů, kteří pomáhají snižovat dětský strach a bolest. Přibývá také případů, kdy zdravotníci využívají vycvičených psů, neboť i ti snižují dětský strach a bolest.Druhým postupem je využívání nefarmakologických postupů v případech, kdy je třeba malé dítě očkovat (využití kojení dítěte matkou během očkování, použití pohyblivé plastové pomůcky, která chladí dětskou kůži a vibruje; využití animovaného trojrozměrného příběhu, který odvádí pozornost dítěte od očkování). Třetím postupem je péče o nemocné děti, které sice navštěvují školu společně se zdravými spolužáky, ale jejich fyzický, psychický i sociální vývoj je limitován. Tyto děti často trpí chronickou i rekurentní bolestí, někteří zažívají i šikanování od spolužáků. Čtvrtým postupem je dětská bolest v domácím prostředí. Nejčastěji se s ní setkáváme u malých dětí do jednoho roku (viz pády z židlí, postelí, kočárků, pády z výšek, popáleniny, snaha manipulovat s elektrickými zásuvkami, hrát si s chemikáliemi apod.) Souhrnně je třeba říci, že pokud mají zdravotníci dobře pečovat o dětské pacienty, musí mít přehled o tom, jak se navzájem ovlivňují psychické, somatické a sociální problémy dětí a dospívajících.
Název v anglickém jazyce
Pain in Children and its Psychosocial Context
Popis výsledku anglicky
The experience of health professionals shows that the psychosocial context of pain often influences the course and intensity of pain in both children and adolescents. In this chapter, we discuss practices that might help health professionals alleviate the pain experienced by these patients. The presentation is divided into four thematic sections based on where the pain occurs and where it is managed. We have chosen pain in children and adolescents in health care settings, pain in vaccinations, pain in the school setting, and pain in the home setting. Regarding the healthcare setting, we begin our interpretation with non-pharmacological management of procedural pain in neonates, infants and children under 3 years of age. Also common is the child's fear of possible pain that precedes the pain, and in many cases the fear is greater than the pain itself. Games can be used in the preoperative preparation of children for surgical procedures, as they distract children from the procedure itself. As for the presence of parents during medical procedures, it appears to have a rather beneficial effect. However, if the parent is anxious, overprotective, the child's fears and reluctance increase. In recent years, medical clowns have also been used in health care facilities to help reduce children's fear and pain. There are also increasing cases of health professionals using trained dogs, as they too reduce children's fear and pain.The second approach is the use of non-pharmacological methods when a young child needs to be vaccinated (use of breastfeeding by the mother during vaccination, use of a moving plastic device that cools the child's skin and vibrates; use of an animated three-dimensional story to distract the child from the vaccination). A third approach is the care of sick children who, although attending school with healthy classmates, are limited in their physical, mental and social development. These children often suffer from chronic and recurrent pain, and some experience bullying from classmates. The fourth approach is childhood pain in the home environment. It is most commonly encountered in young children under one year of age (see falls from chairs, beds, strollers, falls from heights, burns, trying to manipulate electrical outlets, playing with chemicals, etc.) In summary, if health professionals are to care well for pediatric patients, they must have an understanding of how the psychological, somatic, and social problems of children and adolescents interact.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
30209 - Paediatrics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Bolest v medicíně
ISBN
978-80-271-5562-0
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
138-151
Počet stran knihy
365
Název nakladatele
Grada Publishing
Místo vydání
Havlíčkův Brod
Kód UT WoS kapitoly
—