Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Historie výuky farmacie na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v letech 1920-1950

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11160%2F20%3A10417701" target="_blank" >RIV/00216208:11160/20:10417701 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11310/20:10417701

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=R92Lo_LUeH" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=R92Lo_LUeH</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Historie výuky farmacie na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v letech 1920-1950

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Výuka farmacie a účast farmaceutů na vědeckém a akademickém životě Přírodovědecké fakulty UK představují významnou kapitolu její historie. Řada farmaceutů vzešlých z fakulty se stala zakladatelskými postavami svých oborů, a to nejen na Univerzitě Karlově. Ostatní se velmi dobře uplatnili ve službě nemocným. Naše sdělení však nemá být pouze obráceno do minulosti a mít úzce komemorativní účel. Je třeba ho vnímat jako příspěvek k dynamizaci veřejného vnímání identity chemiků a vedle komunikačního má mít rovněž didaktický rozměr. Skutečnost, že drtivá většina farmaceutů vyučujících farmacii byla zároveň vystudovanými chemiky, bychom rádi využili k připomenutí významu, jaký mají chemici při ochraně lidského zdraví a kontinuálním zvyšování zdravotních standardů ve společnosti. Ostatně dědictvím připomínané kapitoly fakultních dějin je na Přírodovědecké fakultě UK přetrvávající vědecký zájem jak o farmaceutickou analýzu, tak o syntézu nových léčiv.

  • Název v anglickém jazyce

    History of Teaching of Pharmacy at the Faculty of Science of the Charles University in 1920-1950

  • Popis výsledku anglicky

    Through the history of teaching of pharmacy at the Faculty of Science, Charles University, we illustrate how cutting-edge science impregnated with fundamental historical reversals has profoundly affected the lives of those who taught, studied, and developed pharmacy in the Czech Lands in the 20th century. During the first thirty years of the faculty&apos;s existence, the centenary of which we com-memorate this year, chemistry is inextricably connected with pharmacy. However, the mutual dialogue between pharmacy and Charles University (founded in 1348) is much older, as the first relationships between the University and pharmacists can be traced to the Middle Ages. From 1652 onwards, the University supervised the profession of pharmacists who were passing exams there, which entitled them to practice their profession. Since 1804, the University has been providing full university education for pharma-cists. The formation of independent Czechoslovakia in 1918 enabled the Faculty of Science to be established as the fifth faculty of the Charles University two years later. Between 1920 and 1950, the Faculty was the only place of pharmaceutical education in the Czech Lands. Based on a profound examination and evaluation of the materials from the Archive of the Charles University, we not only bring an overview of the requirements for applicants to study pharmacy, but also reconstruct and analyze the curricula (in which chemical subjects represented most of the taught subject matter). We also present an international character of the education at the Faculty (a large part of the students was from abroad) and its important gender aspect (women represented an above-average proportion of students of pharmacy). The forced closure of the Czech universities as a result of the German occupation in 1939 not only inter-rupted the teaching of pharmacy, but also caused a signifi-cant loss of the Faculty&apos;s pedagogical and scientific poten-tial due to the dispersal of top scientists and educators as well as irrevocably lost opportunities for personal develop-ment. Although the teaching of pharmacy at the Faculty of Science of the Charles University was resumed after the end of World War II in 1945, shortly thereafter in 1950 it was abolished as a result of political and organizational decisions. It was renewed only in 1969 with the establish-ment of the independent Faculty of Pharmacy. The ongo-ing scientific interest in pharmaceutical analysis and syn-thesis of new drugs at the Faculty of Science of the Charles University therefore remains a logical legacy of these chapters in the history of the Faculty. By recalling the dynamic past of the faculty and its inner connection with the vibrant present, our message is to be seen as a contribution to the dynamization of public perception of the identity of chemists. And as such, in addition to com-munication, it also has a didactic dimension. Chemistry, if communicated - among other things - as a science that medicates and heals, naturally acquires a completely dif-ferent emotional touch than it usually has at present. It suddenly becomes socially relevant. This can have a posi-tive impact on young people&apos;s decision to study chemistry and then dedicate their lives to it. Only this will allow leading chemical institutes to educate new generations of chemists who will be well prepared to effectively manage the pitfalls of new epidemics and pandemics for humanity.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Chemické listy

  • ISSN

    0009-2770

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    114

  • Číslo periodika v rámci svazku

    9

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    578-585

  • Kód UT WoS článku

    000567994200003

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85090887026