Chajlarský incident aneb Čechoslováci a Japonci na Sibiři roku 1920
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F09%3A10057700" target="_blank" >RIV/00216208:11210/09:10057700 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Chajlarský incident aneb Čechoslováci a Japonci na Sibiři roku 1920
Popis výsledku v původním jazyce
Souhrou okolností na konci 1. světové války došlo ke zformování československých legií v Rusku a jejich sibiřské anabázi z evropské části do Vladivostoku na Dálném východě. Zatímco čs. vojáci se soustředili na svůj návrat do nově vzniklé Republiky, velení japonské armády a bělogvardějci v čele s Kolčakem nebo Semjonovem, podporováni západními spojenci, se snažili využít čs. legie jako vojenské bariéry mezi Rudou armádou na západ od Bajkalského jezera a japonskými expedičními sbory okupujícími Vladivostok a východní Sibiř. Předmětem vojenského a hospodářského zájmu ruských a japonských jednotek byla Východočínská železnice, kterou převážně kontrolovali čs. legionáři. Z těchto důvodů byla evakuace čs. ešelonů záměrně zdržována a mařena. Docházelo k mnohaozbrojeným konfliktům a incidentům mezi zúčastněnými vojenskými stranami. Největší z nich byl incident ve stanici Chajlar v severním Mandžusku.
Název v anglickém jazyce
The Khailar Incident or Czechoslovaks and Japanese in Siberia 1920
Popis výsledku anglicky
By coincidence, by the end of WWW I, Czechoslovak legions were formed in Russia, and they had to undertake the difficult journey from European Russia to Vladivostok. While Czechoslovak soldiers were concentrating on returning home to the newly formed Czechoslovak Republic, Japanese Army command and White Russian Guards under the command of Kolchak or Semyonov, supported by western Allies, were trying to use Czechoslovak legions as military barrier between Red Army west of Baykal Sea and Japanese expeditionary forces occupying Vladivostok and Eastern Siberia. The focus of military and economical interests on Russian and Japanese forces' part was the East China Railway controlled mainly by Czechoslovak legionnaires. For this reason, the evacuation of Czechoslovak train transports was being deliberately delayed and blocked as much as possible. There occurred numerous skirmishes and incidents between the forces involved. The gravest incident took place in Khailar railway depot in Northen M
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Historie a vojenství
ISSN
0018-2583
e-ISSN
—
Svazek periodika
58
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—