Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Referential learning of French and Czech labels in African grey parrots (Psittacus erithacus): different methods yield contrasting results.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F10%3A10054960" target="_blank" >RIV/00216208:11210/10:10054960 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11240/10:10054960

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Referential learning of French and Czech labels in African grey parrots (Psittacus erithacus): different methods yield contrasting results.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Some African grey parrots are able to produce labels referentially. We taught ten African grey parrots from two laboratories to label items. Training with the Model/Rival method developed by Pepperberg where two humans talk about an object in front of the parrot led to disappointing results. Four different teaching methods were tested with 2 birds: the Model/Rival; Repetition/Association: repeating a label and presenting the item only when the parrot produced the label; Intuitive: the experimenter handled an item and repeated its name; Diffusion: labels were played back daily to parrots. One bird learned 3 labels, one of which was used referentially, with the Repetition/Association and 1 label non-referentially with the Model/Rival. This study demonstrates that different methods can be efficient to teach labels referentially and it suggests that rearing conditions and interindividual variability are important features when assessing learning ability of African grey parrots.

  • Název v anglickém jazyce

    Referential learning of French and Czech labels in African grey parrots (Psittacus erithacus): different methods yield contrasting results.

  • Popis výsledku anglicky

    Some African grey parrots are able to produce labels referentially. We taught ten African grey parrots from two laboratories to label items. Training with the Model/Rival method developed by Pepperberg where two humans talk about an object in front of the parrot led to disappointing results. Four different teaching methods were tested with 2 birds: the Model/Rival; Repetition/Association: repeating a label and presenting the item only when the parrot produced the label; Intuitive: the experimenter handled an item and repeated its name; Diffusion: labels were played back daily to parrots. One bird learned 3 labels, one of which was used referentially, with the Repetition/Association and 1 label non-referentially with the Model/Rival. This study demonstrates that different methods can be efficient to teach labels referentially and it suggests that rearing conditions and interindividual variability are important features when assessing learning ability of African grey parrots.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2010

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Behavioural Processes

  • ISSN

    0376-6357

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    85

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

    000283394100005

  • EID výsledku v databázi Scopus