Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Corporeality as a Key to the Assessment of the Dynamics of Ritualization

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F11%3A10103360" target="_blank" >RIV/00216208:11210/11:10103360 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Corporeality as a Key to the Assessment of the Dynamics of Ritualization

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In our article we shall inquire into the special quality which has the ability to transform non-ritual action into ritual action - ritualization. Borrowing concepts and terminology from the complex theory of James Laidlaw and Caroline Humphrey, we are going to demonstrate that non-ritual action - once trans- formed by ritualization - becomes ''deliberately non-intentional''. At the same time, we are going to show that even though Humphrey and Laidlaw''s theory provides a firm terminological frame, it ismistaken in the conclusion that ritualization is limited solely to the context of established rituals and that rituals themselves are phenomena primarily static, subject to little or no change. In our subsequent argumentation we shall build on the method of Ronald L. Grimes and within the frame of his discourse we will try to show that ritualization, as the dynamic quality of both emerging and established rituals, is sustained by the ritualists'' corporeality.

  • Název v anglickém jazyce

    Corporeality as a Key to the Assessment of the Dynamics of Ritualization

  • Popis výsledku anglicky

    In our article we shall inquire into the special quality which has the ability to transform non-ritual action into ritual action - ritualization. Borrowing concepts and terminology from the complex theory of James Laidlaw and Caroline Humphrey, we are going to demonstrate that non-ritual action - once trans- formed by ritualization - becomes ''deliberately non-intentional''. At the same time, we are going to show that even though Humphrey and Laidlaw''s theory provides a firm terminological frame, it ismistaken in the conclusion that ritualization is limited solely to the context of established rituals and that rituals themselves are phenomena primarily static, subject to little or no change. In our subsequent argumentation we shall build on the method of Ronald L. Grimes and within the frame of his discourse we will try to show that ritualization, as the dynamic quality of both emerging and established rituals, is sustained by the ritualists'' corporeality.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AC - Archeologie, antropologie, etnologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů