Přátelství, dobro, polis : K významu přátelství v celku Aristotelovy praktické filosofie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F11%3A10104386" target="_blank" >RIV/00216208:11210/11:10104386 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Přátelství, dobro, polis : K významu přátelství v celku Aristotelovy praktické filosofie
Popis výsledku v původním jazyce
Aristotelovo subtilní rozlišení mezi třemi formami přátelství a jeho pojetí lásky k druhému pro něj samého nabízí odpověď na základní námitku, která bývá vznášena proti každé eudaimonistické teorii přátelství, totiž že přátelství, jakožto zásadně nemorální fenomén, je pouze egoistickým nástrojem jednotlivcova štěstí. Aristotelova teorie je založena v jeho pojetí analogie a ve filosoficky specifické představě "já". Obojí má svůj původ v platonismu a vychází z Aristotelova dialektického potýkání se s Platónem. Aristotelova dialektická teorie přátelství musí být nakonec založena nikoli v metafyzice, nýbrž v politické teorii. Politické přátelství jakožto utopická perspektiva přijatá každým z občanů v úsilí o co nejdůvěrnější přátelství s každým spoluobčanem naznačuje vznik představy nekonečnosti jako dokonalosti, která představuje rozhodný krok za Platóna a směrem k pozdějším fázím dějin filosofie.
Název v anglickém jazyce
Friendship, Good, Polis : On the Meaning of Friendship in the Whole of Aristotle''s Political Philosophy
Popis výsledku anglicky
Aristotle''s subtle distinction between the forms of friendship and his concept of loving friend as one''s other self propose a solution to the fundamental objection to any eudaimonian theory of friendship, namely that friendship - as basically non-moralphenomenon - is but an egoistic device of one''s happy life. Aristotelian theorems are based in his concept of analogy and in philosophically specific notion of "self". Since both of these root in Platonism, Aristotle has to evolve them dialectically ina critical distance to Plato. Still, his dialectical theory of friendship needs to be rooted not in metaphysics but in political theory after all. Political friendship as a utopian perspective taken by each of the citizens in their pursuit of a close relationship with any other indicates a notion of "infinity as perfection" which presents the decisive step beyond Plato and toward the later course of the history of philosophy.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GP401%2F08%2FP169" target="_blank" >GP401/08/P169: Založení politična v klasické politické filosofii</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Neoaristotelica
ISSN
1214-8407
e-ISSN
—
Svazek periodika
8
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
72-94
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—