Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Patří krása zahrady umění, nebo přírodě?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F12%3A10120327" target="_blank" >RIV/00216208:11210/12:10120327 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Patří krása zahrady umění, nebo přírodě?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Estetická hodnota bývá obvykle považována za jednu z hlavních hodnot realizovaných v rámci naší zkušenosti se zahradami. Je ale zcela zřejmé, o jakou hodnotu se v případě zahrad jedná? Jakým způsobem vlastně esteticky oceňujeme zahrady? Co je na nich předmětem našeho estetického zájmu? Tato na první pohled nadbytečná otázka nás bezprostředně vybízí ptát se dále: Proč by právě v souvislosti se zahradami mělo jejich estetické oceňování vyžadovat zvláštní pozornost? Odpověď na tuto druhou otázku, tedy odůvodnění zájmu o povahu estetického oceňování zahrad a potvrzení jeho netriviálnosti, nás přiblíží k formulaci odpovědi na otázku předchozí. Právě za tímto účelem se jí budu v následujícím textu věnovat. Na základě úvahy o dvou hlavních modelech estetického oceňování, o estetickém oceňování umění a přírodních objektů, se budu snažit obhájit nárok na svébytnou teorii estetického oceňování zahrad. Přestože mojí ambicí v tomto článku není takovou teorii předložit, ale pouze odůvodnit její pot

  • Název v anglickém jazyce

    Is the Beauty of Gadens the Beauty of Nature of Art

  • Popis výsledku anglicky

    The article aims to map the conceptual field surrounding the aesthetic appreciaton of gardens. In the first step reasons why gardens are not considered works of art anymore is being inquired into. These considerations are followed up with a discussion ifat least the art-model of aesthetic appreciation is applicable in case of gardens. The answer being negative the author ponder over the model of aesthetic appreciation of natural object. The result being as insatisfactory as in the case of the art-modelthe author arrives at a conclusion that the desired theory should avoid reducing the aesthetic appreciaton of gardens at either art or nature and maintain its specificity. It should combine both of the classic models. In concluding remarks the author argues against the type of combination which puts together art and nature in a purely mechanical fashion and expresses an assumption that the model we are seeking for could shed some light on certain aspects of an aesthetic experience in ge

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Zahrada. Přirozenost a umělost.

  • ISBN

    978-80-7363-431-5

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    105-120

  • Počet stran knihy

    240

  • Název nakladatele

    Dokořán

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly