Patří krása zahrady umění, nebo přírodě?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F12%3A10120327" target="_blank" >RIV/00216208:11210/12:10120327 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Patří krása zahrady umění, nebo přírodě?
Popis výsledku v původním jazyce
Estetická hodnota bývá obvykle považována za jednu z hlavních hodnot realizovaných v rámci naší zkušenosti se zahradami. Je ale zcela zřejmé, o jakou hodnotu se v případě zahrad jedná? Jakým způsobem vlastně esteticky oceňujeme zahrady? Co je na nich předmětem našeho estetického zájmu? Tato na první pohled nadbytečná otázka nás bezprostředně vybízí ptát se dále: Proč by právě v souvislosti se zahradami mělo jejich estetické oceňování vyžadovat zvláštní pozornost? Odpověď na tuto druhou otázku, tedy odůvodnění zájmu o povahu estetického oceňování zahrad a potvrzení jeho netriviálnosti, nás přiblíží k formulaci odpovědi na otázku předchozí. Právě za tímto účelem se jí budu v následujícím textu věnovat. Na základě úvahy o dvou hlavních modelech estetického oceňování, o estetickém oceňování umění a přírodních objektů, se budu snažit obhájit nárok na svébytnou teorii estetického oceňování zahrad. Přestože mojí ambicí v tomto článku není takovou teorii předložit, ale pouze odůvodnit její pot
Název v anglickém jazyce
Is the Beauty of Gadens the Beauty of Nature of Art
Popis výsledku anglicky
The article aims to map the conceptual field surrounding the aesthetic appreciaton of gardens. In the first step reasons why gardens are not considered works of art anymore is being inquired into. These considerations are followed up with a discussion ifat least the art-model of aesthetic appreciation is applicable in case of gardens. The answer being negative the author ponder over the model of aesthetic appreciation of natural object. The result being as insatisfactory as in the case of the art-modelthe author arrives at a conclusion that the desired theory should avoid reducing the aesthetic appreciaton of gardens at either art or nature and maintain its specificity. It should combine both of the classic models. In concluding remarks the author argues against the type of combination which puts together art and nature in a purely mechanical fashion and expresses an assumption that the model we are seeking for could shed some light on certain aspects of an aesthetic experience in ge
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Zahrada. Přirozenost a umělost.
ISBN
978-80-7363-431-5
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
105-120
Počet stran knihy
240
Název nakladatele
Dokořán
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—