Obraz nepřítele v Československu 1948-1956
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F12%3A10123995" target="_blank" >RIV/00216208:11210/12:10123995 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Obraz nepřítele v Československu 1948-1956
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se věnuje důležitému nástroji propagandy - vytváření obrazu nepřítele. Zabývá se teoretickými aspekty obrazu nepřítele, které jsou ilustrovány na příkladu komunistické propagandy v Československu. v letech 1948-1956. Obraz nepřítele tvoří antropologickou konstantu, která se vyskytuje již od počátku lidských dějin. Utváření obrazů nepřítele úzce souvisí s utvářením obrazů druhého - jiného, vůči komu se člověk vymezuje. Tento mechanismus se zvlášť výrazně projevuje při formování kolektivních identit. Člověk se identifikuje s idealizovaným obrazem své vlastní skupiny a vymezuje se vůči cizí skupině, vytváří se obraz nepřítele. Externalizací negativních vlastností na vnějšího nepřítele jsou uspokojivě řešeny vnitřní problémy společnosti a je zachována její integrita. Komunistická propaganda využívala obrazů nepřítele k formování nové kolektivní identity - nového socialistického člověka. Obraz nepřítele byl diverzifikován a proměňoval se v čase, využíval stávající stereotypy - nap
Název v anglickém jazyce
The image of enemy in Czechoslovakia 1948-1956
Popis výsledku anglicky
The chapter deals with the important instrument of propaganda - creating enemy images. It deals with the theoretic aspects of enemy image on the example of the communist propaganda in Czechoslovakia in years 1948-1956. The enemy image is an anthropological constant, it has existed since the beginning of human history. Creating of enemy images is associated with the creation of the images of the other. The person finds his identity in the demarcation with the other. This mechanism works also in formationof collective identities. The person identifies himself with the idealized image of his own group and define the foreign group as the enemy. Internal problems of society are solved through the externalization of the negative characteristics into the images of external enemy. This helps to preserve integrity of own group. Communist propaganda used the images of enemy to form a new collective identity - a new socialist man. The image of the enemy was changed during the time and used stere
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Kontexty propagandy
ISBN
978-80-7395-515-1
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
181-188
Počet stran knihy
350
Název nakladatele
Univerzita Pardubice
Místo vydání
Pardubice
Kód UT WoS kapitoly
—