Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Obraz nepřítele v Československu 1948-1956

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F12%3A10123995" target="_blank" >RIV/00216208:11210/12:10123995 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Obraz nepřítele v Československu 1948-1956

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se věnuje důležitému nástroji propagandy - vytváření obrazu nepřítele. Zabývá se teoretickými aspekty obrazu nepřítele, které jsou ilustrovány na příkladu komunistické propagandy v Československu. v letech 1948-1956. Obraz nepřítele tvoří antropologickou konstantu, která se vyskytuje již od počátku lidských dějin. Utváření obrazů nepřítele úzce souvisí s utvářením obrazů druhého - jiného, vůči komu se člověk vymezuje. Tento mechanismus se zvlášť výrazně projevuje při formování kolektivních identit. Člověk se identifikuje s idealizovaným obrazem své vlastní skupiny a vymezuje se vůči cizí skupině, vytváří se obraz nepřítele. Externalizací negativních vlastností na vnějšího nepřítele jsou uspokojivě řešeny vnitřní problémy společnosti a je zachována její integrita. Komunistická propaganda využívala obrazů nepřítele k formování nové kolektivní identity - nového socialistického člověka. Obraz nepřítele byl diverzifikován a proměňoval se v čase, využíval stávající stereotypy - nap

  • Název v anglickém jazyce

    The image of enemy in Czechoslovakia 1948-1956

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter deals with the important instrument of propaganda - creating enemy images. It deals with the theoretic aspects of enemy image on the example of the communist propaganda in Czechoslovakia in years 1948-1956. The enemy image is an anthropological constant, it has existed since the beginning of human history. Creating of enemy images is associated with the creation of the images of the other. The person finds his identity in the demarcation with the other. This mechanism works also in formationof collective identities. The person identifies himself with the idealized image of his own group and define the foreign group as the enemy. Internal problems of society are solved through the externalization of the negative characteristics into the images of external enemy. This helps to preserve integrity of own group. Communist propaganda used the images of enemy to form a new collective identity - a new socialist man. The image of the enemy was changed during the time and used stere

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Kontexty propagandy

  • ISBN

    978-80-7395-515-1

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    181-188

  • Počet stran knihy

    350

  • Název nakladatele

    Univerzita Pardubice

  • Místo vydání

    Pardubice

  • Kód UT WoS kapitoly