Rozum jako forma, emoce jako látka. Plútarchova teorie mravní ctnosti v De virtute morali
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F12%3A10132332" target="_blank" >RIV/00216208:11210/12:10132332 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rozum jako forma, emoce jako látka. Plútarchova teorie mravní ctnosti v De virtute morali
Popis výsledku v původním jazyce
Článek nabízí kritický rozbor Plútarchovy morální teorie ve spise De virtute morali v jejím historickém kontextu a sleduje přitom obecnější filosofickou otázku: s jakými obtížemi se musí vypořádat filosofická teorie jednání, která je motivována snahou prokázat bytostnou odlišnost rozumu a emocí jako dvou motivačních zdrojů, tak jak o to usiloval Plútarchos v této polemice proti stoikům? V první části autor rekonstruuje Plútarchovo pojetí se zvláštním zřetelem ke způsobu, jakým vychází z aristotelského rámce a odchyluje se od něj. Druhá část ukazuje, že odmítnutím Aristotelova řešení vztahu mezi rozumovou a nerozumovou motivací a přijetím některých v podstatě stoických předpokladů o lidském jednání Plútarchova teorie sklouzává ke stoickému pojetí, protiněmuž je namířena. V závěru autor na základě několika Plútarchových vyjádření nastiňuje alternativní a méně zranitelný argumentační směr, jíž se Plútarchos býval mohl vydat.
Název v anglickém jazyce
Reason as Form, Emotion as Matter. Plutarch's Theory of Moral Virtue in De virtute morali
Popis výsledku anglicky
The paper presents a critical analysis of Plutarch's moral theory in his treatise De Virtute Morali in its historical context. The analysis is framed and motivated by a particular philosophical question of a more general relevance: what challenges must be faced by a theory construed in order to prove a substantial difference between reason and the emotions as two sources of human motivation? Plutarch's anti-Stoic polemic in De virtute morali is an example of such a theory. Part I offers a reconstructionof Plutarch's theory, with a special emphasis on how it develops and eventually diverges from the Aristotelian framework. Part II argues that, paradoxically, Plutarch's theory comes rather close to the Stoic teachings it seeks to refute. This is partlydue to its failure to offer a viable alternative to Aristotle's model of the relation between the rational and the irrational, and partly due to its implicit adopting of several Stoic assumptions about human action. In conclusion, the aut
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Reflexe
ISSN
0862-6901
e-ISSN
—
Svazek periodika
43
Číslo periodika v rámci svazku
prosinec
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
1-21
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—