Muži na radnici a ženy za pultem : Konstrukce maskulinních identit.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F12%3A10132508" target="_blank" >RIV/00216208:11210/12:10132508 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Muži na radnici a ženy za pultem : Konstrukce maskulinních identit.
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se věnuje obrazům potažmo konstrukci vzorového mužství v éře pozdního československého socialismu. Výchozí materiál představují normalizační televizní seriály jako nejpreferovanější žánr dobové populární kultury. Pro pochopení role, kterou televizní seriály hrály ve společnosti vycházím z Gramsciho konceptu hegemonie a z přístupů kulturních studií. Jako hlavní interpretační nástroj využívám koncept hegemonické maskulinity R. W. Conella. Ideálního socialistického muže, který se stává hrdinou několika populárních seriálů Jaroslava Dietla, považuji za vzor pozdně socialistického hegemoniálního mužství. Jeho obraz je doplněn dalšími uznávanými i odmítanými modely mužství, které se v dobových seriálech vyskytují. V závěru článku se věnuji otázce,nakolik mohlo být toto vzorové mužství ve společnosti přijímáno a ukazuji že hegemoniální mužství nabízelo jedinou oficiální možnost, jak uniknout z marginalizace obyčejného muže ve společnosti i v rodině.
Název v anglickém jazyce
Men at Town Halls and Women behind Counters : The construction of male identities in late socialism TV shows.
Popis výsledku anglicky
he aim of the paper is to analyse images of the exemplary masculinity in the period of the Czechoslovak late socialism and its construction in TV shows, that used to be the most preferred genre of the period popular culture. I am using Gramsci's conceptof hegemony and cultural studies approaches in my study. My main interpretational tool is R. W. Conell's concept of hegemonic masculinity. The ideal socialist men, how it is depicted in some Jaroslav Dietl's TV shows, can serve as a pattern for the hegemonic masculinity. Other accepted or refused patterns of masculinity are analysed as well. As a conclusion, I discuss the question of the social acceptance of the propagated ideal masculinity. In my point of view, the late socialist hegemonic masculinitywas the single official way, how to avoid marginalisation of common men in society and family.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Konstrukce maskulinní identity v minulosti a současnosti. Koncepty, metody, perspektivy
ISBN
978-80-7422-218-4
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
286-298
Počet stran knihy
543
Název nakladatele
Nakladatelství Lidové noviny
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—