Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Muži na radnici a ženy za pultem : Konstrukce maskulinních identit.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F12%3A10132508" target="_blank" >RIV/00216208:11210/12:10132508 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Muži na radnici a ženy za pultem : Konstrukce maskulinních identit.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se věnuje obrazům potažmo konstrukci vzorového mužství v éře pozdního československého socialismu. Výchozí materiál představují normalizační televizní seriály jako nejpreferovanější žánr dobové populární kultury. Pro pochopení role, kterou televizní seriály hrály ve společnosti vycházím z Gramsciho konceptu hegemonie a z přístupů kulturních studií. Jako hlavní interpretační nástroj využívám koncept hegemonické maskulinity R. W. Conella. Ideálního socialistického muže, který se stává hrdinou několika populárních seriálů Jaroslava Dietla, považuji za vzor pozdně socialistického hegemoniálního mužství. Jeho obraz je doplněn dalšími uznávanými i odmítanými modely mužství, které se v dobových seriálech vyskytují. V závěru článku se věnuji otázce,nakolik mohlo být toto vzorové mužství ve společnosti přijímáno a ukazuji že hegemoniální mužství nabízelo jedinou oficiální možnost, jak uniknout z marginalizace obyčejného muže ve společnosti i v rodině.

  • Název v anglickém jazyce

    Men at Town Halls and Women behind Counters : The construction of male identities in late socialism TV shows.

  • Popis výsledku anglicky

    he aim of the paper is to analyse images of the exemplary masculinity in the period of the Czechoslovak late socialism and its construction in TV shows, that used to be the most preferred genre of the period popular culture. I am using Gramsci's conceptof hegemony and cultural studies approaches in my study. My main interpretational tool is R. W. Conell's concept of hegemonic masculinity. The ideal socialist men, how it is depicted in some Jaroslav Dietl's TV shows, can serve as a pattern for the hegemonic masculinity. Other accepted or refused patterns of masculinity are analysed as well. As a conclusion, I discuss the question of the social acceptance of the propagated ideal masculinity. In my point of view, the late socialist hegemonic masculinitywas the single official way, how to avoid marginalisation of common men in society and family.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Konstrukce maskulinní identity v minulosti a současnosti. Koncepty, metody, perspektivy

  • ISBN

    978-80-7422-218-4

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    286-298

  • Počet stran knihy

    543

  • Název nakladatele

    Nakladatelství Lidové noviny

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly