Pražský fantastický realismus. Jan Jedlička - Vladivoj Kotyza - Mikuláš Rachlík. In: Vojtěch Lahoda ed., Fantastický realismus 1960 - 1966. Jan Jedlička - Vladivoj Kotyza - Mikuláš Rachlík. Galerie města Plzně 2013, s. 19-107
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F13%3A10193847" target="_blank" >RIV/00216208:11210/13:10193847 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pražský fantastický realismus. Jan Jedlička - Vladivoj Kotyza - Mikuláš Rachlík. In: Vojtěch Lahoda ed., Fantastický realismus 1960 - 1966. Jan Jedlička - Vladivoj Kotyza - Mikuláš Rachlík. Galerie města Plzně 2013, s. 19-107
Popis výsledku v původním jazyce
Text představuje dílo tří malířů z šedesátých let, Jana Jedličky, Vladivoje Kotyzy a Mikuláše Rachlíka, kteří se setkali na pražské Akademii výtvarných umění v letech 1961- 1968. Tehdy směřovali k fantaskní a groteskní malbě. V každodennosti nalézali černý humor i kouzlo nechtěného, ale také skrytou, nezjevenou brutalitu. Jejich obrazy a kresby měly znaky podivné, tragikomické dystopie. Fantastický realismus byl alternativou k tehdy stále populárnější strukturální abstrakci a konstruktivní geometrii. Vroce 1966 konfrontovali malíři vzniklé práce na improvizované výstavě v prázdném bytě na Újezdě č. 26 na Malé Straně v Praze. Katalog výstavy představuje tvorbu tří umělců z šedesátých let, která od té doby nebyla prakticky vystavena. Tragické události roku 1968 a vstup vojsk SSSR a Varšavské smlouvy do Československa rozdělily cesty tří aktérů výstavy.
Název v anglickém jazyce
Fantastic Realism 1960 - 1966. Jan Jedlička - Vladivoj Kotyza - Mikuláš Rachlík
Popis výsledku anglicky
The text presents the work of three artists from the sixties, Jan Jedlička, Vladivoj Kotyza and Mikuláš Rachlík, who met at the Academy of Fine Arts in Prague in 1961 - 1968. They headed to the fantastic and grotesque painting. They found the black humorand invisible brutality in the everyday life. Their paintings and drawings were strange grotesque image of Czechoslovak socialist dystopia. Fantastic realism was an alternative to the then increasingly popular structural abstraction and constructive geometry. In 1966, the painters confronted their work in an unpublicized show in a vacant apartment in the Lesser Town in Prague. The tragic events of 1968 and the invasion of the USSR into Czechoslovakia parted ways the three actors of the exhibition.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů