Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The agency of the divine: Maya intimacy with mountains and crosses

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10285780" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10285780 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The agency of the divine: Maya intimacy with mountains and crosses

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The importance of mountains and crosses persists among contemporary Maya, be it syncretic traditionalists, cultural activists, or even Protestants. The intimacy between humans and non-humans, such as "spirits", "guardians" or "owners" of mountains and crosses, is not only represented by Maya shamanic ceremonies (costumbres), but also restored by Pentecostal energetic rites (ayunos). But why does this ritual communication endure throughout all of these religious movements of current dynamic and globalized world? Cognitive anthropologists like Boyer or Bloch seek the origin of the human pervasive affection related to the divine in "counter-intuitiveness" or "false consciousness", respectively. On the other hand, political anthropologists like Taussig orNash consider spiritual beings as expressions of colonial dominance, subordination or resistance. From my point of view, however, there is a third way of how to deal with the problem, drawing on cultural phenomenology which concerns a par

  • Název v anglickém jazyce

    The agency of the divine: Maya intimacy with mountains and crosses

  • Popis výsledku anglicky

    The importance of mountains and crosses persists among contemporary Maya, be it syncretic traditionalists, cultural activists, or even Protestants. The intimacy between humans and non-humans, such as "spirits", "guardians" or "owners" of mountains and crosses, is not only represented by Maya shamanic ceremonies (costumbres), but also restored by Pentecostal energetic rites (ayunos). But why does this ritual communication endure throughout all of these religious movements of current dynamic and globalized world? Cognitive anthropologists like Boyer or Bloch seek the origin of the human pervasive affection related to the divine in "counter-intuitiveness" or "false consciousness", respectively. On the other hand, political anthropologists like Taussig orNash consider spiritual beings as expressions of colonial dominance, subordination or resistance. From my point of view, however, there is a third way of how to deal with the problem, drawing on cultural phenomenology which concerns a par

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AC - Archeologie, antropologie, etnologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů