Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Nejistá převaha. Pozice literátů v české kinematografii druhé poloviny 40. let

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10287447" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10287447 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Nejistá převaha. Pozice literátů v české kinematografii druhé poloviny 40. let

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek vychází z kritiky pojmu literarizace, který je ve filmové historii užíván jen okrajově. Prostřednictvím rozboru a srovnání dvou nezávislých výkladů literarizace, které jsou koncipovány jednak z literárně historické a jednak z filmově historické perspektivy, hledá obsah pojmu funkční pro českou filmovou dramaturgii po zavedení státního monopolu. Literarizaci chápeme především jako ideologickou převahu slovesnosti v rámci kinematografie, tedy neslovesného oboru, která souvisí se soudobou zvýšenou státní direktivou i s historicky vysokou prestiží slovesného umění. Z této obecnější roviny se přesouvá pozornost k dílčím ideologicko politickým projevům literarizační tendence. Jedná se o působení literárních umělců ve vysoké nomanklatuře a v dramaturgickém dozoru kinematografie. Z tiskových ohlasů a archivních dokumentů se snažíme postihnout recepci činitelů a institucí, s nimiž je působnost literátů svázána. Mezioborové téma "spisovatel u filmu" nabízí specifickou výpověď o státní kul

  • Název v anglickém jazyce

    An Uncertain Dominance. An Uncertain Dominance.The Position of Writers in Czech Cinema of the Second Half of the 1940s

  • Popis výsledku anglicky

    The article focuses on the term "literarization" which is rarely examined in film history. Through an analysis and comparison of two independent explications of the term (as conceived in both literary history and film history), it attempts to trace the functional meaning of the term for Czech film dramaturgy after the establishment of the state monopoly in cinema. "Literarization" is understood, above all, as the ideological dominance of the literary aspect in the context of cinema, i e. a non-literaryfield which stems from the increased state control, as well as the historically established high prestige of the art of literature. The article consequently shifts focus from a more general level to the individual ideological-political manifestations ofthe "literarization" tendency. This is demonstrated by the presence of writers in the high-level nomenclature as well as in the organs of dramaturgical supervision of cinema. The study uses media coverage and archive documents in order to

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AB - Dějiny

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu

  • ISSN

    0862-397X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    26

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    57-74

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus