Nejistá převaha. Pozice literátů v české kinematografii druhé poloviny 40. let
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10287447" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10287447 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nejistá převaha. Pozice literátů v české kinematografii druhé poloviny 40. let
Popis výsledku v původním jazyce
Článek vychází z kritiky pojmu literarizace, který je ve filmové historii užíván jen okrajově. Prostřednictvím rozboru a srovnání dvou nezávislých výkladů literarizace, které jsou koncipovány jednak z literárně historické a jednak z filmově historické perspektivy, hledá obsah pojmu funkční pro českou filmovou dramaturgii po zavedení státního monopolu. Literarizaci chápeme především jako ideologickou převahu slovesnosti v rámci kinematografie, tedy neslovesného oboru, která souvisí se soudobou zvýšenou státní direktivou i s historicky vysokou prestiží slovesného umění. Z této obecnější roviny se přesouvá pozornost k dílčím ideologicko politickým projevům literarizační tendence. Jedná se o působení literárních umělců ve vysoké nomanklatuře a v dramaturgickém dozoru kinematografie. Z tiskových ohlasů a archivních dokumentů se snažíme postihnout recepci činitelů a institucí, s nimiž je působnost literátů svázána. Mezioborové téma "spisovatel u filmu" nabízí specifickou výpověď o státní kul
Název v anglickém jazyce
An Uncertain Dominance. An Uncertain Dominance.The Position of Writers in Czech Cinema of the Second Half of the 1940s
Popis výsledku anglicky
The article focuses on the term "literarization" which is rarely examined in film history. Through an analysis and comparison of two independent explications of the term (as conceived in both literary history and film history), it attempts to trace the functional meaning of the term for Czech film dramaturgy after the establishment of the state monopoly in cinema. "Literarization" is understood, above all, as the ideological dominance of the literary aspect in the context of cinema, i e. a non-literaryfield which stems from the increased state control, as well as the historically established high prestige of the art of literature. The article consequently shifts focus from a more general level to the individual ideological-political manifestations ofthe "literarization" tendency. This is demonstrated by the presence of writers in the high-level nomenclature as well as in the organs of dramaturgical supervision of cinema. The study uses media coverage and archive documents in order to
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu
ISSN
0862-397X
e-ISSN
—
Svazek periodika
26
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
57-74
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—