Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Fotografie jako pomůcka malířů 19. století - dva příklady z Archivu Národní galerie v Praze

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10290371" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10290371 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Fotografie jako pomůcka malířů 19. století - dva příklady z Archivu Národní galerie v Praze

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Záhy po vynalezení fotografie se nové médium stalo předmětem zájmu výtvarných umělců. Tento příspěvek vedle obecnějšího nastínění problematiky používání fotografií jako pomocných prostředků v malířských ateliérech 19. století blíže pojednává o dvou konkrétních příkladech z Archivu Národní galerie v Praze. V pozůstalostních fondech po malíři Václavu Brožíkovi a Vojtěchu Hynaisovi jsou dochovány četné fotografie, které napomáhaly těmto umělcům v tvůrčím procesu. Jedná se o fotografie typu " Études d'aprésnature", tedy profesionálními fotografy zhotovovaný studijní materiál pro umělce, ale také fotografické studie pořízené jako předlohy pro konkrétní obrazy. Fotografické studie pro své obrazy si malíři zhotovovali od osmdesátých let 19. století v mnoha případech sami, jak dokládá příklad Vojtěcha Hynaise i Václava Brožíka.

  • Název v anglickém jazyce

    Photography as an aid to painters in the 19th century - two examples from the National Gallery Archive in Prague

  • Popis výsledku anglicky

    Soon after the invention of photography this new medium became a subject of interest of many artists. This paper starts with general outline of the use of photographs as an aid at the 19th century painters' studios. Subsequently it deals with two particular examples from the National Gallery Archive in Prague. Václav Brožík' and Vojtěch Hynais' estates contain many photographs, that helped the painters in creative process. These are either photographs generally called " Études d'aprés nature", study material for artists made by professional photographers, or photographs taken to be used as preparatory studies for specific paintings. The latter were since 1880s frequently taken by painters themselves, as illustrated by examples of Vojtěch Hynais and Václav Brožík.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Historická fotografie

  • ISSN

    1213-399X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    13

  • Číslo periodika v rámci svazku

    13

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    4-13

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus