Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Significance of the Concept of Thauma in Patočka's Philosophy of the History of Art

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F14%3A10291508" target="_blank" >RIV/00216208:11210/14:10291508 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Significance of the Concept of Thauma in Patočka's Philosophy of the History of Art

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In his essays on general history, Patočka locates the thaumatical shake-up together with the beginning of philosophy, politics, and history in classical Greece, when man first stepped back from being and became able to reflect freely upon everything thatexists (his Lebenswelt). The author seeks to demonstrate that a similar thaumatical shake-up also occurred in art history with the coming of the aesthetic era. Here, art no longer serves to affirm a religious or ideological order, as it had in the preceding artistic era; instead, art turns towards the individual, who, by means of the work of art, reflects upon the world he or she lives in. The author concludes that the art of the artistic era has similarities with the pre-historical age in which thaumawas not yet present, and the art of the aesthetic era shares features with the historical age in which, by contrast, thauma is the central factor. Liberating wonder brought the pre-historical age to an end in ancient Greece with the disc

  • Název v anglickém jazyce

    The Significance of the Concept of Thauma in Patočka's Philosophy of the History of Art

  • Popis výsledku anglicky

    In his essays on general history, Patočka locates the thaumatical shake-up together with the beginning of philosophy, politics, and history in classical Greece, when man first stepped back from being and became able to reflect freely upon everything thatexists (his Lebenswelt). The author seeks to demonstrate that a similar thaumatical shake-up also occurred in art history with the coming of the aesthetic era. Here, art no longer serves to affirm a religious or ideological order, as it had in the preceding artistic era; instead, art turns towards the individual, who, by means of the work of art, reflects upon the world he or she lives in. The author concludes that the art of the artistic era has similarities with the pre-historical age in which thaumawas not yet present, and the art of the aesthetic era shares features with the historical age in which, by contrast, thauma is the central factor. Liberating wonder brought the pre-historical age to an end in ancient Greece with the disc

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica

  • ISSN

    0567-8293

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1, Studia Aesthetica VII

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    47-56

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus