Lobbying, a true career in politics? : Contribution to a sociology of commercial lobbyists in Poland an the Czech Republic
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F15%3A10316173" target="_blank" >RIV/00216208:11210/15:10316173 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
francouzština
Název v původním jazyce
Le lobbying, un vrai métier politique ? : Élements pour une sociologie des lobbyistes professionnels en Pologne et en Republique tchèque
Popis výsledku v původním jazyce
Le lobbying professionnel, apparu en Europe centrale a la faveur l'ouverture des marchés aux investisseurs étrangers, représente un nouveau débouché lié a la sphère publique. Qui investit ce métier peu institutionnalisé et ambigu aux yeux de l'opinion publique, et avec quelles attentes ? Peut-on considérer que ces acteurs qui se font les intermédiaires entre le secteur privé et le secteur public appartiennent au champ politique ? Une typologie des lobbyistes et leur analyse en tant que groupe professionnel contribuent a répondre a ces questions. Principal critère de différenciation dans la typologie proposée, le passage par la sphère publique s'avère commun a la majorité des lobbyistes et semble exercer a cet égard un rôle paradoxal : tout en alimentant une dépendance pragmatique et symbolique par rapport a la sphère publique, il assure aux lobbyistes une maîtrise des ressources nécessaires pour la construction d'un statut autonome.
Název v anglickém jazyce
Lobbying, a true career in politics? : Contribution to a sociology of commercial lobbyists in Poland an the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
Commercial lobbying appeared in Central Europe after the opening of the economic markets to foreign investment and became a new work outlook linked to the sphere of politics. Who enters this career, very weakly institutionalized and perceived with ambiguity by the public opinion? Can one consider these actors acting as intermediaries between the private and the public sectors as belonging to the field of politics? A tentative typology of commercial lobbyists and their analysis as a professional group in the making contribute to answering these questions. The main criterion of differentiation in this typology is the presence or absence of a working experience in the public sphere, a position in politics or administration. This experience opens the careers of lobbyists to a paradox: at the same time as it strengthens their pragmatic and symbolic dependence on the public sphere, it also gives them the resources they then use in order to forge an autonomous status between the two sectors.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AD - Politologie a politické vědy
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Revue d'Etudes Comparatives Est-Ouest
ISSN
0338-0599
e-ISSN
—
Svazek periodika
46
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
FR - Francouzská republika
Počet stran výsledku
41
Strana od-do
79-119
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—