Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Lobbying, a true career in politics? : Contribution to a sociology of commercial lobbyists in Poland an the Czech Republic

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F15%3A10316173" target="_blank" >RIV/00216208:11210/15:10316173 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    francouzština

  • Název v původním jazyce

    Le lobbying, un vrai métier politique ? : Élements pour une sociologie des lobbyistes professionnels en Pologne et en Republique tchèque

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Le lobbying professionnel, apparu en Europe centrale a la faveur l'ouverture des marchés aux investisseurs étrangers, représente un nouveau débouché lié a la sphère publique. Qui investit ce métier peu institutionnalisé et ambigu aux yeux de l'opinion publique, et avec quelles attentes ? Peut-on considérer que ces acteurs qui se font les intermédiaires entre le secteur privé et le secteur public appartiennent au champ politique ? Une typologie des lobbyistes et leur analyse en tant que groupe professionnel contribuent a répondre a ces questions. Principal critère de différenciation dans la typologie proposée, le passage par la sphère publique s'avère commun a la majorité des lobbyistes et semble exercer a cet égard un rôle paradoxal : tout en alimentant une dépendance pragmatique et symbolique par rapport a la sphère publique, il assure aux lobbyistes une maîtrise des ressources nécessaires pour la construction d'un statut autonome.

  • Název v anglickém jazyce

    Lobbying, a true career in politics? : Contribution to a sociology of commercial lobbyists in Poland an the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    Commercial lobbying appeared in Central Europe after the opening of the economic markets to foreign investment and became a new work outlook linked to the sphere of politics. Who enters this career, very weakly institutionalized and perceived with ambiguity by the public opinion? Can one consider these actors acting as intermediaries between the private and the public sectors as belonging to the field of politics? A tentative typology of commercial lobbyists and their analysis as a professional group in the making contribute to answering these questions. The main criterion of differentiation in this typology is the presence or absence of a working experience in the public sphere, a position in politics or administration. This experience opens the careers of lobbyists to a paradox: at the same time as it strengthens their pragmatic and symbolic dependence on the public sphere, it also gives them the resources they then use in order to forge an autonomous status between the two sectors.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AD - Politologie a politické vědy

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Revue d'Etudes Comparatives Est-Ouest

  • ISSN

    0338-0599

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    46

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    FR - Francouzská republika

  • Počet stran výsledku

    41

  • Strana od-do

    79-119

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus