Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Problém ontologické diference jsoucna a bytí u Boëthia

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F15%3A10316510" target="_blank" >RIV/00216208:11210/15:10316510 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Problém ontologické diference jsoucna a bytí u Boëthia

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek se zabývá otázkou, zda Boëthius znal "ontologickou diferenci" mezi jsoucnem a bytím. Za účelem řešení této otázky autor analyzuje význam termínů ""esse"" a ""id quod est"", které se objevují v De hebdomadibus. Přitom kritizuje jako nesprávnou interpretaci, podle níž tyto termíny označují akt bytí a jsoucno. Naopak: esse u Boëthia znamená substanciální formu, zatímco id quod est konkrétní substanci složenou z látky a formy. Toto čtení potvrzují jiná Boëthiova theologická pojednání, kde je esse výslovně identifikováno s formou. Distinkce mezi bytím a jsoucnem se skutečně objevuje u Maria Victorina a v anonymním Komentáři k Parmenidovi, avšak tato distinkce nemůže být ztotožněna s rozlišením esse a id quod est v De hebdomadibus. Boëthius toto rozlišení pravděpodobně převzal z antických komentátorů Aristotela, jako byli Themistius a Alexandr z Afrodisiady. Tuto hypotézu potvrzuje skutečnost, že u Alexandra lze doložit téměř doslovnou paralelu s II. axiómem z De hebdomadibus.

  • Název v anglickém jazyce

    The Problem of Ontological Difference in Boëthius

  • Popis výsledku anglicky

    The article is concerned with the question: Is there an "ontological difference" between esse and ens in Boethius? The author approaches the question by analysing the meaning of the terms esse and id quod est as they occur in the De Hebdomadibus. The interpretation according to which the terms mean, respectively, the pure act of being and a being, is criticized as wrong. On the contrary, in Boëthius esse signifies substantial form, while id quod est signifies the concrete substance composed of matter and form. This reading is confirmed by Boëthius's other theological treatises where esse is explicitly identified with form. A genuine distinction between esse and ens occurs in the theological writings of Marius Victorinus and in the Anonymous Commentaryon Parmenides; however, it cannot be equated with the distinction between esse and id quod est as present in the De Hebdomadibus. Boëthius probably drew his distinction from the ancient commentators on Aristotle, such as Themistius and Al

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Reflexe

  • ISSN

    0862-6901

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    48

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    28

  • Strana od-do

    3-30

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus