Problém ontologické diference jsoucna a bytí u Boëthia
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F15%3A10316510" target="_blank" >RIV/00216208:11210/15:10316510 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Problém ontologické diference jsoucna a bytí u Boëthia
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá otázkou, zda Boëthius znal "ontologickou diferenci" mezi jsoucnem a bytím. Za účelem řešení této otázky autor analyzuje význam termínů ""esse"" a ""id quod est"", které se objevují v De hebdomadibus. Přitom kritizuje jako nesprávnou interpretaci, podle níž tyto termíny označují akt bytí a jsoucno. Naopak: esse u Boëthia znamená substanciální formu, zatímco id quod est konkrétní substanci složenou z látky a formy. Toto čtení potvrzují jiná Boëthiova theologická pojednání, kde je esse výslovně identifikováno s formou. Distinkce mezi bytím a jsoucnem se skutečně objevuje u Maria Victorina a v anonymním Komentáři k Parmenidovi, avšak tato distinkce nemůže být ztotožněna s rozlišením esse a id quod est v De hebdomadibus. Boëthius toto rozlišení pravděpodobně převzal z antických komentátorů Aristotela, jako byli Themistius a Alexandr z Afrodisiady. Tuto hypotézu potvrzuje skutečnost, že u Alexandra lze doložit téměř doslovnou paralelu s II. axiómem z De hebdomadibus.
Název v anglickém jazyce
The Problem of Ontological Difference in Boëthius
Popis výsledku anglicky
The article is concerned with the question: Is there an "ontological difference" between esse and ens in Boethius? The author approaches the question by analysing the meaning of the terms esse and id quod est as they occur in the De Hebdomadibus. The interpretation according to which the terms mean, respectively, the pure act of being and a being, is criticized as wrong. On the contrary, in Boëthius esse signifies substantial form, while id quod est signifies the concrete substance composed of matter and form. This reading is confirmed by Boëthius's other theological treatises where esse is explicitly identified with form. A genuine distinction between esse and ens occurs in the theological writings of Marius Victorinus and in the Anonymous Commentaryon Parmenides; however, it cannot be equated with the distinction between esse and id quod est as present in the De Hebdomadibus. Boëthius probably drew his distinction from the ancient commentators on Aristotle, such as Themistius and Al
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Reflexe
ISSN
0862-6901
e-ISSN
—
Svazek periodika
neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
48
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
28
Strana od-do
3-30
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—