Čínská matematika jako součást čínské kultury: Z republikánských časopisů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F15%3A10317831" target="_blank" >RIV/00216208:11210/15:10317831 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.orient.cas.cz/miranda2/export/sitesavcr/data.avcr.cz/humansci/orient/akce/aktuality/abstrakty.pdf" target="_blank" >http://www.orient.cas.cz/miranda2/export/sitesavcr/data.avcr.cz/humansci/orient/akce/aktuality/abstrakty.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Čínská matematika jako součást čínské kultury: Z republikánských časopisů
Popis výsledku v původním jazyce
V první polovině 20. století se Číňané snažili modernizovat svou společnost a snížit tak zaostalost země ve srovnání s koloniálními mocnostmi. Mnozí vsadili na studium moderních vědeckých disciplín a doufali, že s jejich pomocí jednak modernizují materiální a institucionální aspekty čínské civilizace, jednak ustaví mezi čínskými vzdělanci moderní vědecký styl myšlení, nezbytný v konkurenci Západu. Užitečným prostředkem internalizace moderní vědy se stalo bádání o čínských vědeckých tradicích. Na příkladu tradiční čínské matematiky lze ukázat, že se jí věnovali nejen specialisté, kteří později získali celosvětové uznání jako historici vědy (zejména univerzitní profesor matematiky Qian Baocong 1892-1974 a inženýr železničních staveb Li Yan 1892-1963), ale také celá řada dalších aktivních techniků, matematiků a také humanitních intelektuálů. Povědomí o významu tradiční čínské matematiky pro chápání čínské kultury a jejího vztahu k vědě bylo posilováno mj. vlivem japonských historiků, kteř
Název v anglickém jazyce
Chinese Mathematics as a Part of Chinese Culture: From Republican Journals
Popis výsledku anglicky
In the first half of the 20th century, Chinese people hoped to modernize their society and catch up with the colonial powers. Many studied modern scientific disciplines to achieve with their assistance a modernization of material and institutional aspects of Chinese civilization and at the same time to establish modern scientific thinking among Chinese literati as an indispensable tool for competing with the West. A useful means for the internalization of modern science was the study of Chinese scientific traditions. It can be shown on the example of Chinese mathemtics, which was pursued not only by specialists later regarded by the entire world as historians of science (e.g. the college mathematics professor Qian Baocong 1892-1974 and the railway engineer Li Yan 1892-1963), but also by many other engineers, mathematicians and intellectuals. The influence of Japanese historians of Chinese mathematics reinforced the feeling of importance of Chinese mathematics for understanding of Chine
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LK11218" target="_blank" >LK11218: Dekonstrukce a konstrukce národních tradic a věda v Číně</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů