Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hide Yourself War! History as an agonal Play: on Toyen's Paintings and Drawings from 1939-1945

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F15%3A10320545" target="_blank" >RIV/00216208:11210/15:10320545 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    polština

  • Název v původním jazyce

    Skryj się, wojno! Historia jako agon: o obrazach i rysunkach Toyen z lat 1939-1945

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zabývá výtvarným dílem malířky Toyen z válečných let izolace, ohrožení a teroru v tzv. protektorátu. Tento soubor obrazů a kreseb je již na první pohled výjimečný. Především proto, že svět protektorátní reality ztvárňuje jako svět dětské hry, přesněji přerušené, opuštěné a ustrnulé dětské hry, navíc způsobem, jenž připomíná lapidární ilustrace z knih pro děti. Spolu s tématem dětské hry stojí v popředí další otázky: jaký je časo-prostor světa, do něhož malířka své "hry dětí" situuje v atmosféře války a výjimečného stavu? Stále provokativní otázka, která před obrazy a kresbami Toyen z protektorátních let vnucuje, je otázka nápodoby, mimesis, jednak ve vztahu ke hře, jednak k válečné a protektorátní skutečnosti "tam venku" a zkušeností s ní, zkušeností s reálným zlem.

  • Název v anglickém jazyce

    Hide Yourself War! History as an agonal Play: on Toyen's Paintings and Drawings from 1939-1945

  • Popis výsledku anglicky

    The paper focuses on the analysis and interpretation of the paintings and drawings of the Czech artist Toyen from the period of the Protectorate. The issue of imitation (mimesis) is treated with regard to child's play as well as to the reality of the warand of the Protectorate regime. Another question is: What is the space-time of the world within which the artist situates her images in the war-time atmosphere? The series of drawings and paintings introduce a fantastic, phantom-like world which is onlythat much more dizzying due to the rich presence of real objects. The paper demonstrates that the period of horror, bloodbaths and destruction sharpened the elementary awareness that nothing is a phantastic as reality and as real as phantasy.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Wojna - retoryka walki.

  • ISBN

    978-83-64111-18-1

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    139-157

  • Název nakladatele

    Uniwersytet Warszawski: Warszawa

  • Místo vydání

    Warszawa

  • Místo konání akce

    Varszawa, Uniwersytet Warszawski

  • Datum konání akce

    29. 9. 2014

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku