Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Koncepce a priori Mikela Dufrenna

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F15%3A10337266" target="_blank" >RIV/00216208:11210/15:10337266 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=355760" target="_blank" >https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=355760</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Koncepce a priori Mikela Dufrenna

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Základní ambicí této studie je představit Dufrennovo pojetí a priori jako pokus o překonání sociologického a historického relativismu, který stejně jako v jiných humanitních vědách převládá i v estetice. Dufrenne se snaží prokázat, že veškeré porozumění a artikulaci smyslu nelze odvozovat z empiristického rámce. Nestačí zohledňovat jen to, co člověk zažil, zvyky, normy a hodnoty společnosti, v níž vyrostl a jejíž sensus communis formuje jeho vnímání reality, nýbrž zásadní význam pro poznání mají obecné apriorní konstanty lidského bytí ve světě. V jednotlivých kapitolách postupně interpretujeme, jak se Dufrenne svou koncepcí a priori vymezuje vůči epistemologii (kap. 2) a především vůči Kantovi (kap. 3), jak překonává subjektivismus (kap. 4) a intelektualismus (kap. 6) a činí z a priori dějinný pojem (kap. 5), jenž je neoddělitelně spjat s imaginárním (kap. 7). Všechny tyto body jsou s tradičními vymezeními a priori podle pravidel logiky naprosto nesourodé. Dufrennova myšlenka a priori je originálním příspěvkem k řešení problému cognitio sensitiva, tedy otázky, zda a nakolik je možné na konkrétní smyslově pociťované jednotlivině dospívat k poznání obecně nutných pravd. Dufrenne je přesvědčen, že aisthetické aspekty zkušenosti, jako je smyslové pociťování, imaginární, tělesnost, jsou nejpravějším vodítkem k poznání hlubinných pravd lidského bytí ve světě, neboť se v nich projevuje apriorní základ, jenž je společný jak člověku, tak světu a jehož garantem je Příroda. Výsostným případem takových aisthetických fenoménů jsou umělecká díla a výsostným typem zkušenosti je zkušenost estetická.

  • Název v anglickém jazyce

    Mikel Dufrenne's Concept of the A priori

  • Popis výsledku anglicky

    The principle aim of this essay is to present Mikel Dufrenne's conception of the a priori as an effort to overcome the sociological and historical relativism that dominates in aesthetics as in all other human sciences. Dufrenne endeavours to show that the understanding of sense cannot be derived only from an empirical framework. It does not suffice to consider only that what one has experienced or the habits, norms and values of the society in which one has grown up and by means of which one perceives reality (common sense); human beings also have a priori constants that are of crucial significance for cognition. The second section of the article presents an interpretation of how Dufrenne delimits his conception of the a priori against epistemology, and, mainly, in the third section, against Kant. The article continues, in the fourth and the sixth section respectively with an endeavour to overcome subjectivism and intellectualism, and focuses, in the fifth section, on the a priori as a historical concept that is inseparably connected with the imaginary (discussed in the seventh section). All these points are completely heterogeneous with the traditional delimitations of the a priori according to the rules of logic. Dufrenne's notion of the a priori constitutes an original contribution to solving the problem of cognitio sensitiva, which deals with the question of the extent to which it is possible to recognize universal truths on a sensuous individual being. Dufrenne is convinced that the aesthetic aspects of experience, such as the sensuous, the imaginary, and the corporeal, are the truest guide to recognition of the deep truths about human being in the world. Here is manifested the a priori basis that is common both to human beings and the world and guaranteed by Nature. The supreme examples of aesthetic phenomena are works of art and the supreme type of experience is the aesthetic experience.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica

  • ISSN

    0567-8293

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    XXI/2015

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    57-79

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus