"Zeppelíny" sbírali všichni. Hudební burzy v Československu v 70. a 80. letech 20. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10297586" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10297586 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Zeppelíny" sbírali všichni. Hudební burzy v Československu v 70. a 80. letech 20. století
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se primárně soustřeďuje na rekonstrukci působnosti samotných burz. Přibližuje různé druhy obchodů v tomto prostředí, od výměny mezi návštěvníky až k výnosným "kšeftům", na kterých se obohacovali někteří prodejci. Nabídka na burzách byla velmi aktuální, s minimálním zpožděním reflektovala novinky především z angloamerického hudebního světa a některé zahraniční hvězdy měly v Československu skupinky oddaných následovníků. Neméně důležitou otázkou pro existenci hudebních burz je, do jaké míry fungovaly nebo nefungovaly a na jakých principech stály mocenské mechanismy. Na hudebních burzách čas od času docházelo k represivním akcím s různou intenzitou. Krajní postoje státních orgánů přitom představovalo na jedné straně rozehnání burz s pomocí donucovacích prostředků a na straně druhé jejich tichá tolerance a koncem osmdesátých let legalizace. Při bližším pozorování tohoto osobitého prostředí však vyvstanou na povrch důležité rysy československé společnosti sedmdesátých a osmdesátých let.
Název v anglickém jazyce
All seeking Zeppelin. Music Markets in Czechoslovakia in the 1970s and 1980s
Popis výsledku anglicky
This paper discusses the topic of music markets in socialist Czechoslovakia. During the 1970s and 1980s hundreds of young people regularly attended these unofficial music markets in order to obtain precious records of western rock and pop artists. The first part of the paper focuses on the analysis of the social conditions that determined the existence of the musical markets, particularly the ideological and economic constraints. The consequence of these limitations was an ambiguous position of Western popular culture in the public discourse. These constraints also influenced the possibilities of obtaining western rock music in everyday life. Among these were the scarce "license records", radio broadcasting, Tuzex shops, or smuggling of records across the borders. And then there were the music markets. The core subject of this paper lies in a specific milieu of these regular events. The author discusses the organizational principles, the variety of available goods and the mechanisms established between the buying, selling and bartering visitors. Equally important issue was the attitude of the state towards these events, changing over time (from repression to partial tolerance). This ambiguity proves that the Czechoslovak society in the 1970s and 1980 should not be perceived simply as a dichotomy between the almighty state and the defenseless population without its own agenda. The historical sources relevant for this paper consist mainly of memories of people who used to attend the music markets. These sources were obtained by the method of oral history and confronted with written sources, such as the documents of the former Czechoslovak repressive forces.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Moderní dějiny. Časopis pro dějiny 19. a 20. století
ISSN
1210-6860
e-ISSN
—
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
29
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—