Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Myslet : Komentář k novele Chůze a románům Staří mistři a Mýcení Thomase Bernharda

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10317721" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10317721 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Myslet : Komentář k novele Chůze a románům Staří mistři a Mýcení Thomase Bernharda

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Text o myšlení nabízí tři různé, byť vzájemně související interpretace toho, jak lze a nelze myslet, které vycházejí z podrobného čtení Bernhardovy novely Chůze a románů Staří Mistři a Mýcení. Thomas Bernhard nikde přesně neříká, co znamená myslet. Přitom o myšlení, o rozumnosti a nerozumnosti a o dalších činnostech, které jsou s myšlením spojeny (pozorování, umění, pohyb), neustále mluví. A když o nich právě nemluví, užívá jich způsobem odpovídajícím tomu, jak o nich mluví jinde. Pohybuje se obratně na hranici myšlení a šílenství, přesnosti a rozplizlosti, pravdy a pojmového mlžení. První interpretace poukazuje na to, že pravdu nelze úplně dosáhnout kladením si otázek, protože ty nikdy nekončí. Lidské poznání je omezené a neschopnost tuto omezenost přijmout končí pomatením. Druhá interpretace se věnuje popisu pozorování. Pozorovat znamená přejímat detaily cizích postojů a myšlenek, a tudíž se vlastnímu myšlení vyhýbat. Třetí interpretace se týká postavy vypravěče a zacházení s časovostí. O myšlení se podle této interpretace v románech nic neříká: je potřeba myslet, ne o tom mluvit. Myšlení je pohybem mezi myšlením a nemyšlením, proto je uměním. Postavou, která je s tímto myšlením spjatá, je čtenář sám.

  • Název v anglickém jazyce

    To Think : A Philosophical Commentary on Thomas Bernhard's Short Novel Gehen and Novels Alte Meister and Holzfällen

  • Popis výsledku anglicky

    This book presents three different yet interrelated interpretations of what it means to think that derive from in-depth reading of Thomas Bernhard's short novel Gehen, and of his novels Alte Meister and Holzfällen. Bernhard never explicitly states what he thinks that thinking but also not-thinking is or is meant to be. Nor does he develop the 'question of thinking' in a systematic manner. Even though Bernhard does not say much about thinking, we can follow the course of his undirected thought that uses all the facets of thinking - observation, description, and thorough inquiring and interrogating. The first interpretation demonstrates that truth cannot be gained in full, especially not by continuous inquiring and questioning, although such an attitude might at first appear admirable. It is always possible to ask yet another question. Bernhard draws our attention to the need to accept the limits of our cognition which is incomprehensive and in no respect infallible. The second interpretation deals with the activities of observing and describing and shows that to observe means just to take in the details of other people's attitudes and thought. The observer thus bares himself from experiencing the very feeling of thinking. The third and last interpretation deals with two formal aspects of the respective texts: with the narrator of the stories and with Bernhard's treatment of time. According to this interpretation, nothing is being said about thinking in Bernhard's books - it is necessary to think, not to talk about what it is like to think. To think means to constantly move between the thinking and the not-thinking; in this way, thinking comes out as a specific art. The character engaged in this art of thinking is not the one who plays its part in the stories. It is no one else but the reader alone.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7308-592-6

  • Počet stran knihy

    99

  • Název nakladatele

    Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy