Mezi politickou stranou a sociálním hnutím. Případová studie projektů podnikatelů Andreje Babiše, Karla Janečka a Tomia Okamury v české politice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10325971" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10325971 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.politickevedy.fpvmv.umb.sk/archiv-vydani/2016/3-2016/katerina-knapova.html" target="_blank" >http://www.politickevedy.fpvmv.umb.sk/archiv-vydani/2016/3-2016/katerina-knapova.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mezi politickou stranou a sociálním hnutím. Případová studie projektů podnikatelů Andreje Babiše, Karla Janečka a Tomia Okamury v české politice
Popis výsledku v původním jazyce
Populismus je fenomén, jehož význam v posledních letech roste a to jak v politickém systémech, tak poliologii. Existuje mnoho podnikatelů, kteří vstupují do politiky s novým typem stranických projektů. Projekty podnikatelů nemohou být analyzovány jen jako "tradiční"politické strany, protože je zde přítomen silný aspekt mobilizace. Proto je hlavním cílem tohoto článku využít k analýze rámec studia sociálních hnutí. Dimenzemi této analýzy je členství a rekrutace, mobilizace materiálních zdrojů, mobilizace ideologických a politických zdrojů a repertoár jednání. Analýza byla provedena na třech příkladech podnikatelského populismu - Andreji babišovi, Karlu Janečkovi a Tomiu Okamurovi. Analýza ukazuje, že navzdory podstatným rozdílům ve členstvu a materiálních zdrojích, je možné nalézt podobnosti v dimenzi ideologických a politických zdrojů. Takový přístup ukazuje na užitečnost srovnání případů, které mohou být z hlediska organizace rozdílné, ale podobné ve smyslu širšího fenoménu - konkrétně politických projektů podnikatelů.
Název v anglickém jazyce
Between party and social movement. Case study of projects of Andrej Babiš, Karel Janeček and Tomio Okamura in the Czech politics
Popis výsledku anglicky
Populism has been a phenomenon with growing significance in the part years in both the European political systems and a political science. There has been a number of businessman who enter electoral politics directly with a new type of party projects. Projects of businessman cannot be analyzed simply as any other "traditional" political party because there is a strong mobilization aspect present. Therefore, the main goal of this paper was to apply analytic framework of social movement studies. Dimensions of analysis were membership and recruitment, a mobilization of material resources, a mobilization of ideological and political resources and repertoire of action. The analysis was performed on three cases of the Czech entrepreneurial populism - Andrej Babiš, Tomio Okamura and Karel Janeček. The analysis shows that despite quite significant differences in membership and recruitment dimension and a material resources mobilization there were found similarities in the dimension of ideological and political resources mobilization. This approach showed being useful in comparing cases that are quite different considering organizational aspect of them, but similar as being representatives of a broader phenomenon - namely political projects of businessmen.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AD - Politologie a politické vědy
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Politické vedy
ISSN
1335-2741
e-ISSN
—
Svazek periodika
19
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
127-150
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—