Hranice mezi pozemským a nebeským v barokní sakrální architektuře
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10326452" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10326452 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.konference-udu.cz/" target="_blank" >http://www.konference-udu.cz/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hranice mezi pozemským a nebeským v barokní sakrální architektuře
Popis výsledku v původním jazyce
Pro historika barokní architektury vyvstává otázka, jak pojmout pomocí jazyka dějin umění náboženskou skutečnost, která je nedílnou součástí sakrálního prostoru. V tomto příspěvku se zabývám přesahy do religionistiky při popisu barokní architektury. V religionistice lze vysledovat dva hlavní vzory v osobách těchto autorů: Mircey Eliadeho a Jonathana Z. Smithe. Zatímco podle Eliadeho jsou místa sakralizována skrze nadpozemskou božskou sílu, která v nich přebývá, tak podle Smithe jsou místa sakralizována tím, že jim lidé sakrální význam připisují. Eliade sakrální prostor interpretuje způsobem, který odpovídá tomu, jak mnozí věřící sakrální prostor vnímají, zatímco Smith nabízí kritický přístup umožňující pochopit, jak je pomocí kulturní činnosti význam sakrálních míst konstituován. V českém prostředí se při popisu barokního sakrálního prostoru inspiroval religionistikou Mojmír Horyna, který sledoval Eliadův způsob interpretace. Budu se věnovat analýze způsobu, jakým Horyna pomocí metaforického jazyka interpretoval barokní sakrální prostor a s ním související zkušenost víry.
Název v anglickém jazyce
The boundaries between the terrestrial and celestial Baroque sacral architecture
Popis výsledku anglicky
I deal with the problem of Baroque sacral space in this lecture. I describe the conception of sacral space by Mircea Eliade and Jonathan Z. Smith. I explain Eliade's concept "axis mundi". According to Eliade this "phenomenon" can be find in aboriginal (native Australian) myths, as well as in ancient Near Eastern and Indian myths. Smith explored the sources of which Eliade derived and shows that Eliade misunderstood these myths and reinterpreted them. Smith follows C. Lévi-Strauss conception of ritual, which focuses on social and verbal understanding of the term sacral place. Smith defines his attitude against substantive conception of sacred place in writings of phenomenologist (such as Mircea Eliade). I focus on perception of Eliade's thoughts in the work of Czech art historian Mojmír Horyna. I pay attention to metaphorical and symbolical description of Baroque sacral space by Mojmír Horyna
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů