Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kultura svépomocí: ekonomické a politické rozměry v českém subkulturním prostředí pozdního státního socialismu a postsocialismu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10334972" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10334972 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kultura svépomocí: ekonomické a politické rozměry v českém subkulturním prostředí pozdního státního socialismu a postsocialismu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Publikace je věnována fenoménu DIY (Do-It-Yourself) v prostředí českých subkultur v období bezprostředně předcházejícím i provázejícím socioekonomickou a politickou transformaci přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. Kolektivu historiků, vesměs sdružených kolem vznikajícího Archivu česko-slovenských subkultur a Centra pro studium populární kultury, sloužil jako hlavní pramen původní archivní materiál pocházející z dobového subkulturního prostředí, stejně jako rozhovory s pamětníky - bývalými nebo i současnými členy subkulturních scén. Vlastní text se zaměřuje na tři klíčové okruhy, ve kterých lze v rámci českých subkulturních scén fenomén svépomoci problematizovat. První se zabývá sebeutvářením subkulturní scény a zejména její aspirací či rezignací na tvorbu vlastní kolektivní paměti. Tento rozměr kontextualizuje na příkladu českého undergroundu a k němu v protikladu na příkladu tzv. "rockers", tedy příznivců hudebního směru rockabilly. Druhý je věnován politickým aktivitám, ať již fungujících v neveřejné sféře (předlistopadový fašismus), nebo v otevřené opozici (alterglobalizační hnutí). Třetí okruh se pak zaměřuje na svépomocné strategie subkulturního prostředí v období poslední fáze existence centrálně plánované ekonomiky (samizdatová vydavatelství a hudební burzy) a naopak na následné vyrovnávání se s komercializací subkultur a jejich produkce v období ekonomické transformace (komodifikace punku). Kniha jako celek umožní širší vědecké obci věnující se tématu subkultur, aktivismu a svépomocné ekonomické praxi vhled do klíčové, ale ne vždy plně reflektované problematiky subkulturní autonomie a subkulturní produkce cílené na subkulturu samotnou.

  • Název v anglickém jazyce

    DIY Culture: Economical and Political Dimensions of Czech Subcultural Practice of Late State Socialism and Post Socialism

  • Popis výsledku anglicky

    This monograph focuses on the DIY subcultural practices of late state socialism and post -socialism in the Czech areas of the former Czechoslovakia through the prism of "subcultural capital" (Sarah Thornton). The book is structured around three topics - DIY memory, DIY politics and DIY economics. DIY memory is analysed through subcultural practices of the "underground" of 1970 s and rockabilly of late 1980 s and 1990 s. The first used memory as a tool for political mobilization, the later only as a tool for preservation of its own distinct taste. The chapter on DIY politics examines two activist practices - one with no direct subcultural background (the late state socialist fascism) and one narrowly linked to hardcore -punk subculture (antiglobalization movement of the late 1990 s). Given its radicalism the fi rst one was completely marginalized during the late state socialism. The second managed to gain some sympathies with the help of DIY fanzines distributed by hardcore -punk community. The leaning of the subculture towards the activism was however not absolute and activism received some important critics from inside the scene. Finally, DIY economics is studied through the case studies focusing on DIY practices of cassettes publication of late 1980 s, swap meetings (burza) of the same period and finally through commodifi cation of punk production and resistance against it during the 1990 s. First two case studies give proof of the unsustainability of the totalitarian paradigm showing the autonomous DIY practices under authoritarian police regime. The third one shows correction mechanisms of the hardcore -punk scene against the commodifi cation in the form of DIY publishing and recording activities.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

    AB - Dějiny

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7308-706-7

  • Počet stran knihy

    171

  • Název nakladatele

    Vydavatelství FF UK

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy