Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Irish Drama since the 1990s: Disruptions

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F16%3A10335980" target="_blank" >RIV/00216208:11210/16:10335980 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Irish Drama since the 1990s: Disruptions

  • Popis výsledku v původním jazyce

    While writers such as Friel and Murphy seemed to provide a certain continuity in the closing years of the twentieth century, and opening years of the twenty-first century, a new generation of writers emerged for whom the Irish dramatic tradition seemed less an inheritance than a foil to be played against (or with) or, in some cases, an irrelevance. For instance, while Martin McDonagh's work was sometimes associated with British 'in-yer-face' theatre of the 1990s, to some commentators his work made more sense as a subversion of an earlier Irish tradition. In the case of Conor McPherson, the breakdown of a community that made a shared theatre culture possible was registered in a turn to monologue, while writers such as Mark O'Rowe and Enda Walsh showed a freedom of dramatic form and a set of dramatic concerns reflecting immersion in a mediatized, globalized late modernity. This chapter analyses the nature of these disruptions in Irish theatrical tradition.

  • Název v anglickém jazyce

    Irish Drama since the 1990s: Disruptions

  • Popis výsledku anglicky

    While writers such as Friel and Murphy seemed to provide a certain continuity in the closing years of the twentieth century, and opening years of the twenty-first century, a new generation of writers emerged for whom the Irish dramatic tradition seemed less an inheritance than a foil to be played against (or with) or, in some cases, an irrelevance. For instance, while Martin McDonagh's work was sometimes associated with British 'in-yer-face' theatre of the 1990s, to some commentators his work made more sense as a subversion of an earlier Irish tradition. In the case of Conor McPherson, the breakdown of a community that made a shared theatre culture possible was registered in a turn to monologue, while writers such as Mark O'Rowe and Enda Walsh showed a freedom of dramatic form and a set of dramatic concerns reflecting immersion in a mediatized, globalized late modernity. This chapter analyses the nature of these disruptions in Irish theatrical tradition.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    The Oxford Handbook of Modern Irish Theatre

  • ISBN

    978-0-19-870613-7

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    529-544

  • Počet stran knihy

    764

  • Název nakladatele

    Oxford University Press

  • Místo vydání

    Oxford

  • Kód UT WoS kapitoly