Angelus Novus a Éternel retour : André Malraux a Walter Benjamin
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F17%3A10362847" target="_blank" >RIV/00216208:11210/17:10362847 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Angelus Novus a Éternel retour : André Malraux a Walter Benjamin
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku jsem se zaměřila na problematiku uměleckých stylů a jejich revizi v současné diskuzi o anachronické časovosti dějin. Klasickou řadu stylových period podrobím kritice z pozice zastávanou Walterem Benjaminem (O pojmu dějin, 1941) a André Malrauxem (Musée imaginaire, 1947). Vzájemný vztah Benjamina a Malrauxe je možné nalézt i v otázce uměleckých stylů a času jako takového. W. Benjamin na základě grafiky Angelus Novus, popsal základní princip plynutí času. Umělecké dílo, reprodukované a oproštěné od své aury, se nachází v "troskách" archivu dějin, ve kterém Malraux znovubuduje usouvztažnění. Paralela "Anděla historie" s kresbou A. Malrauxe L'Éternel retour není náhodná, je právě tímto principem znovu-usouvztažnění. Překročením hranice času překročíme též pojem stylu a pevného ukotvení uměleckého díla v struktuře dějin. Toto vyvázání nám poskytuje nové vhledy na dějinné události a ukazuje nová souvztažnění.
Název v anglickém jazyce
Angelus Novus and Éternel retour : André Malraux and Walter Benjamin
Popis výsledku anglicky
In the paper I focused on the issues of artistic styles and their revision in the current discussion of the anachronistic time of history. The classic line of stylistic periods will be criticized by Walter Benjamin (1941) and André Malraux (Musée imaginaire, 1947). The relationship between Benjamin and Malraux can also be found in terms of artistic styles and time as such. W. Benjamin, based on Angelus Novus' graphic, described the basic principle of time flow. The work of art, reproduced and freed from its aura, is found in the "ruins" of the archive of history, in which Malraux reconsiders its retreat. The "Angel of History" parallel with the painting of L'Malraux L'Éternel retour is not accidental, it is precisely this principle of re-enlightenment. Exceeding the boundary of time, we also cross the concept of style and firm anchoring of the work of art in the structure of history. This unleashing gives us new insights into historical events and shows new correlations.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů