Umění jako nástroj pro přestavbu skutečnosti. Hypertrofovaná role tvoření v ruské avantgardě - kořeny a východiska
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F17%3A10365623" target="_blank" >RIV/00216208:11210/17:10365623 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Umění jako nástroj pro přestavbu skutečnosti. Hypertrofovaná role tvoření v ruské avantgardě - kořeny a východiska
Popis výsledku v původním jazyce
Práce si klade za cíl analyzovat roli umění v myšlení některých představitelů ruské avantgardy a zaměřit se na souvislosti koncepce chápající umění jako nástroj přeměny reality v myšlenkových směrech časově avantgardě předcházejících a v historických kontextech období po jejím konci. Text se tedy zaměří především na hypertrofovanou úlohu přisuzovanou umění v myšlení některých představitelů ruské avantgardy a bude zkoumat její možné vyústění v stalinský projekt. Cílem práce je v druhém plánu i kritika převládajícího pohledu na ruskou avantgardu jako na čistě estetický fenomén, izolovaný od politického dění své doby, jakožto i jejího vnímání jako fenoménu odděleného od dění před jejím nástupem i od toho, co ji nahradilo po znemožnění dalšího působení jejích představitelů.
Název v anglickém jazyce
Art as a tool for rebuilding reality. Hypertrophied role of formation in Russian avant-garde - roots and starting points
Popis výsledku anglicky
The aim of the thesis is to analyze the role of art in the thinking of some representatives of Russian avant-garde and to focus on the conception of the concept of understanding art as an instrument of transformation of reality in the thought directions of the temporal avant-garde preceding and in the historical context of the period after its end. The text will therefore focus primarily on the hypertrophied role attributed to art in the thinking of some representatives of Russian avant-garde and will examine its possible outcome in the Stalinist project. The aim of the thesis is also the critique of the prevailing view of Russian avant-garde as a purely aesthetic phenomenon, isolated from the political events of its time, as well as its perception as a phenomenon separated from the events before its inception and from what replaced it after the discontinuity of its activities representatives.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Literární archiv
ISSN
0231-5904
e-ISSN
—
Svazek periodika
2017
Číslo periodika v rámci svazku
49
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
142-153
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—