VÝVOJ A SOUČASNÝ STAV SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKY V IBEROAMERICKÉM REGIONU: POHLED ZA HORIZONT STŘEDNÍ EVROPY
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F17%3A10367173" target="_blank" >RIV/00216208:11210/17:10367173 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.paidagogos.net/issues/2017/2/article.php?id=3" target="_blank" >http://www.paidagogos.net/issues/2017/2/article.php?id=3</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
VÝVOJ A SOUČASNÝ STAV SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKY V IBEROAMERICKÉM REGIONU: POHLED ZA HORIZONT STŘEDNÍ EVROPY
Popis výsledku v původním jazyce
Teoretická studie si klade za cíl nastínit vývoj a současný stav rozvoje sociální pedagogiky v iberoamerickém regionu. Smyslem je nabídnout české odborné veřejnosti další pohledy na tento obor a rozšířit interpretační horizont diskusí vedených na téma sociální pedagogiky v České republice. Článek je členěn na tři části, Nejdříve ukazuje vývoj sociálně pedagogického myšlení ve Španělsku od tzv. "generace 1914", která byla ovlivněna novokantovstvím a P. Natorem, po současné pojetí sociální pedagogiky jako teorie profesně zaměřené sociálně pedagogické práce. Ve druhé části představuje koncept lidového vzdělávání jako hlavní zdroj poznatků sociální pedagogiky v Latinské Americe. Obraz vývoje je doplněn o přehled klíčových aktivit iberoamerické akademické komunity realizovaných v posledních dekádách na podporu rozvoje sociální pedagogiky. K závěrům studie patří poznatek, že sociální pedagogika se v iberoamerickém regionu rozvíjí velmi dynamicky. Je chápána jako věda, která se zaměřuje na otázky sociální integrace jedinců, skupin a komunit s cílem podpořit jejich rozvoj tak, aby se začlenili do rozmanitých sociálních sítí demokratické pluralitní společnosti. Také je zdůrazňováno, že jde o vědu, která musí neustále reflektovat svoje teoreticko-metodologická východiska i dopady sociálně pedagogických intervencí z hlediska demokratických a emancipačních sociálních hodnot.
Název v anglickém jazyce
THE DEVELOPMENT AND CURRENT STATE OF SOCIAL PEDAGOGY IN THE IBEROAMERICAN REGION: A VIEW BEYOND THE HORIZON OF CENTRAL EUROPE
Popis výsledku anglicky
This theoretical study outlines the historical as well as current developments in social pedagogy in the region of Latin America. Its goal is to offer Czech academic audiences an added perspective of the field and to broaden the discussions on the various interpretations of social pedagogy in the Czech Republic. The article is divided into three sections. Firstly, it showcases the intellectual development of social pedagogy in Spain, spanning the period from the so-called Generation 1914 (influenced by neo-Kantian philosophy, as well as by P. Natorp) to the contemporary concept of social pedagogy as the theoretical framework of professionally oriented social work. The second part introduces folk education as one of the principal sources of knowledge for social pedagogy in Latin America. Its overall portrayal is complemented by a summary of key activities undertaken in recent decades by the academic community in Latin America in order to support the development of social pedagogy there. Among the article's conclusions is the fact that social pedagogy in Latin America is a very dynamic field. It is understood as a science that focusses on social integration of individuals, groups and communities, with the aim of helping them become part of the many diverse social networks that make up democratic society defined by pluralism. The necessity for social pedagogy to constantly reflect on its theoretical and methodological principles, along with the impact of its interventions from the perspective of democratic and emancipatory values, is emphasized as well.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Paidagogos
ISSN
1213-3809
e-ISSN
—
Svazek periodika
2017
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
33
Strana od-do
32-64
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—