Mizení : Fenomény, mediální praktiky a techniky na prahu zjevného
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F17%3A10368715" target="_blank" >RIV/00216208:11210/17:10368715 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mizení : Fenomény, mediální praktiky a techniky na prahu zjevného
Popis výsledku v původním jazyce
Zatímco středem zájmu evropské filosofické tradice je zejména zjevování se věcí, teorie a filosofie médií, tak jak ji zde představujeme, se zaměřuje na nástroje, techniky a praktiky, které vůbec objevování umožňují. Mediální operace určují, co může, a naopak co nesmí být zobrazeno či vysloveno. Zánik určitých formací je pak logicky spojen i se změnou/vynálezem nové techniky, ale i s reflexí či překročením daných materiálně-technickych dispozic - proto získávají na významu operace dezintegrace, destabilizace, rozvázání vazeb zdánlivě stabilních formací (např. politických režimů, které zajišťují instituce, technik kontroly, ale i formálních prvků uměleckých projevů a myšlenkových konceptů). Kolektivní monografie vychází z dialogu inspirovaného mezinárodní konferencí Dis/appearing, sleduje základní mediální operace objevování a mizení a zhodnocuje několikaleté česko-německé diskuse zaměřené na společná teoretická a filosofická východiska vztahující se k medialitě. Navazuje zejména na fenomenologickou tradici, která historicky spojuje německou a českou filosofii, s cílem její kritiky a nové interpretace ve vztahu k současným otázkám výzkumu médií a kulturních technik. Autoři jednotlivých textů vycházejí z různých oborů a jsou z českého (Václav Krůček, Miroslav Petříček, Martin Pokorný, Karel Thein, Josef Vojvodík) i německého prostředí (Claudia Blumleová, Nadja Ben Khelifaová, Manuela Klautová, Bettine Menkeová, Katharina Reinová, Jörg Sternagel, Wolfgang Struck). Příspěvky autorů jsou rámovány mezinárodním pohledem na tuto problematiku (Georges Didi-Huberman, Matthew Solomon), vstupním textem vymezujícím rámce společné metody (Lorenz Engell, Bernhard Siegert) a komentářem editorek Kateřiny Svatoňové a Kateřiny Krtilové.
Název v anglickém jazyce
Dis/Appearing
Popis výsledku anglicky
Western philosophy and culture in general have, as it were, always been more concerned with appearance than with disappearance: Aesthetic, epistemic, religious, or technical practices are supposed to make something appear and, thus, intelligible, perceptible, or imaginable. This bias parallels the ontological preference given to coming into being and becoming present by neglecting the processes of disintegration, dissolution and destabilization of formations and relations. This notwithstanding, disappearing has always kept a somewhat less apparent, but highly important key place in Western thought. Religious and political institutions for instance, as well as logics have always worked on making anything that formed a contradiction disappear - not to mention the practice of totalitarian regimes of making people disappear. Neverthe-less, references to dis-appearance within the humanities are traditionally accompanied by the restorative rhetoric of loss and endangerment. Especially, the conditions of highly technological media societies were too easily held responsible for dramatic disap-pearances (of body, reality, distance, etc.), virtualization and dematerialization. The monogrpahy will examine disappearing and its relation-ship to appearing by drawing on the concept of ((operative ontologies}}. Leaving behind a concept of being as a primordial and reliable ontological realm, ((operative ontologies}} seek to document and unfold different ((modes of existence}}, ((ontological regimes}}, or ((dispositions of being}} (Haudricourt, Viveiros de Castro, Descola, Latour following Souriau). In dialogue with plural and regional ontologies, the concept focuses on the media technological constitution of the relation of humans and things: Neither subjects nor objects are understood as essential entities given in advance and as a basis of relations, but rather as metastable results of generative operations which produce realities, distinctions, collectives and realms of being in the first place (and which we wish to address as ((media}}).
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-246-3660-3
Počet stran knihy
299
Název nakladatele
Karolinum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—