Mýtus Ulrich Creutz : Vizuální kultura v Kadani za Jana Hasištejnského z Lobkowicz (1469-1517)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F17%3A10370830" target="_blank" >RIV/00216208:11210/17:10370830 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mýtus Ulrich Creutz : Vizuální kultura v Kadani za Jana Hasištejnského z Lobkowicz (1469-1517)
Popis výsledku v původním jazyce
Výstava s názvem Mýtus Ulrich Creutz představuje jeden z vrcholů vizuální kultury severozápadních Čech v závěru středověku. Sochař Ulrich Creutz je autorem výjimečného náhrobku královského diplomata a zástavního pána města Kadaně Jana Hasištejnského z Lobkowicz (+ 1517), umístěného v kostele Čtrnácti svatých pomocníků v klášteře františkánů-observantů v Kadani. Vytvořil také monumentální desku s rytířem ve zbroji, představující snad Janova syna Jaroslava II. (+ 1529), který se spolu s otcem podílel na konceptu tamního pohřebiště lobkowiczkého rodu. Historik umění Josef Opitz zjistil v Kadani a okolí nezvykle rozsáhlou a zajímavou skupinu asi třiceti dřevořezeb z let 1516-1530, které na základě tvarového srovnání připsal Creutzovi. Tato představa byla zpochybněna novými výzkumy, které prokazují, že Creutz z Kadaně záhy odešel. Kadaňské řezbářské dílny, v nichž působili Creutzovi dřívější spolupracovníci, zhotovovaly i po jeho odchodu do Saska oltářní nástavce a zejména monumentální expresivní sochy ukřižovaného Krista. Veristické zobrazení lidského těla v posledním výdechu, s naturalistickou polychromií, "pravými" vlasy a trnovou korunou, umožňovalo vnímateli pocítit bezprostřední přítomnost Krista, který mu svou smrtí přináší spásu. Vysoký počet dochovaných krucifixů, spolu s krajně neobvyklým zasazením relikvií do hrudi některých z nich, naznačuje souvislost se zvláštním typem zbožnosti. Podporoval ho nejspíše právě Jan Hasištejnský, jehož roku 1493 silně zasáhla návštěva míst ve Svaté zemi, kde se odehrály všechny události závěru Ježíšova života. Výstava kromě vlastního díla Ulricha Creutze (prezentované formou konceptuálního videa) a řezbářských prací s ním dříve spojovaných ukazuje také další artefakty původně určené pro kadaňský klášter. Jeho podoba a vybavení měly asociovat jeruzalémská svatá místa. Iniciátorem této myšlenky byl Jan Hasištejnský z Lobkowicz, jehož pětisetleté výročí úmrtí si v letošním roce připomínáme.
Název v anglickém jazyce
The Ulrich Creutz Myth : Visual Culture in Kadaň in the Times of Jan Hasištejnský of Lobkowicz (1469-1517)
Popis výsledku anglicky
The exhibition entitled The Ulrich Creutz Myth presents one of the peaks of visual culture of north-west Bohemia in the Late Middle Ages. The sculptor Ulrich Creutz is the author of the superb tombstone of the royal diplomat and Lord of the pledged town of Kadaň, Jan Hasištejnský of Lobkowicz (+ 1517), installed in the Church of the Fourteen Holy Helpers in the monastery of the Franciscan Friars (Observants) in Kadaň. That same sculptor also produced a monumental panel featuring a knight in armour, possibly representing Jan's son Jaroslav II, who - together with his father - formulated the concept of the Lobkowicz family's burial site in the church of the Kadaň monastery. The art historian Josef Opitz recorded in Kadaň and its environs an unusually large and interesting group of about thirty wood sculptures dating from 1516-1530, which - based on a comparison of their sculptural forms - he attributed to Creutz. This myth has been challenged by new research work proving that Creutz soon left Kadaň. The Kadaň wood-carving workshops that employed Creutz's earlier collaborators, produced after his departure to Saxony altarpieces with highly captivating statues of male and female saints, and above all monumental, expressive sculptures of the Crucified Christ. The statues, faithfully depicting the human body at the moment of the last breath, with naturalistic polychromy, "real" hair and a crown of thorns, enabled beholders to feel the immediate presence of Christ, who brought them salvation through His death. The high number of extant sculptures of the Crucified Christ, together with the unusual placement of relics in the chests of some of them, suggests their connection with a special form of piety. This type of devotion appears to have been encouraged specifically by Jan Hasištejnský, who was deeply affected by his visit the Holy Land and its sacred places in 1493, where all the events related to the end of Jesus Christ's life had taken place.
Klasifikace
Druh
E<sub>krit</sub> - Výstava s kritickým katalogem
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Místo konání akce
Litoměřice
Stát konání akce
CZ - Česká republika
Datum zahájení akce
—
Datum ukončení akce
—
Celkový počet účastníků
2000
Počet zahraničních účastníků
300
Typ akce podle státní přísl. účastníků
CST - Celostátní akce