Proč jsou reflexivní teorie sebevědomí problematické? Několik poznámek k otázce sebevědomí a pojmu Já
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F17%3A10373190" target="_blank" >RIV/00216208:11210/17:10373190 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Proč jsou reflexivní teorie sebevědomí problematické? Několik poznámek k otázce sebevědomí a pojmu Já
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem předkládané kapitoly je představit reflexivní a prereflexivní teorie sebevědomí a předložit argumenty proti první z nich. V první části textu jsou nastíněny základní rysy obou teorií a je představen pojem mojskosti, pomocí něhož je označen jedinečný a invariantní přístup sebevědomého subjektu k jeho vlastním prožitkům z perspektivy první osoby. Studie se dále snaží prokázat, že invariantní způsob danosti či spíše manifestace prožitků v perspektivě první osoby může sloužit jako základ pro vysvětlení synchronní i diachronní jednoty našeho vědomého života. Je rovněž ukázáno, jak mohou zastánci reflexivní teorie sebevědomí úspěšně čelit standardní námitce, že jejich teorie vede k nekonečnému regresu. Ve druhé části kapitoly představuji odlišné argumenty proti reflexivním teoriím sebevědomí a pokouším se rekonstruovat argument z nekonečného regresu novým způsobem ve světle mojskosti prožitků. Celkově vzato se studie snaží ukázat, že problémy spjaté s reflexivními teoriemi sebevědomí by nás měly dovést k závěru, že snaha redukovat sebevědomí na vztahy mezi numericky odlišnými mentálními stavy je problematická a že prereflexivní teorie sebevědomí jsou přesvědčivější.
Název v anglickém jazyce
Why Are Reflective Theories of Self-Consciousness Unconvincing? Some Remarks on Self-Consciousness and the Concept of the Self
Popis výsledku anglicky
The goal of this paper is to present reflective and pre-reflective theories of self-consciousness and put forward arguments against the former. In the first part, I outline the basic features of both theories and work out the concept of mineness as a designation for a unique and invariant access of self-conscious subject to its own experiences from the first-person point of view. Furthermore, I assert that the invariant mode of giveness or rather manifestation of experiences in the first-person perspective can serve as a basis for explaining the unified stream of our conscious life. I also show how advocates of the reflective theory of self-consciousness can successfully deal with the standard objection that their theory leads to an infinite regress. In the second part, I put forward other arguments against this theory and try to construe the infinite regress argument in a different fashion. On the whole, I argue that problems of reflective theories of self-consciousness should lead us to the conclusion that the aim to reduce (self-)consciousness to relations between numerically different mental states is not promising and that we should prefer the pre-reflective theory of self-consciousness.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA16-11880S" target="_blank" >GA16-11880S: Duch, příroda a společnost v klasické německé filosofii</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Pojem vědomí: Jeho jednota a rozmanitost
ISBN
978-80-246-3747-1
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
77-98
Počet stran knihy
146
Název nakladatele
Nakladatelství Karolinum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—