Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

"Nezaprodám duši svou." Duše jako hodnota: Etický profil duše v češtině

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10391516" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10391516 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://ireteslaw.ispan.waw.pl/handle/123456789/1065" target="_blank" >http://ireteslaw.ispan.waw.pl/handle/123456789/1065</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    "Nezaprodám duši svou." Duše jako hodnota: Etický profil duše v češtině

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V sémantické struktuře českého pojmu DUŠE lze rozlišit přinejmenším profil fyziologický, psychický, sociální, etický a spirituální (transcendentní). Profily jsou spolu velmi úzce propojeny a ve většině z nich se duše prezentuje jako pojem axiologický, jako hodnota. Duše reprezentuje hodnotu existenční a / nebo existenciální (podobně jako např. život): na mou duši se v češtině přísahá, oddanost a lásku lze vyjádřit frazémem dal by za někoho duši / život. Hodnotový rozměr duše se ukazuje v jazyce, ve folkloru i umělecké literatuře a také v dotazníkových datech získaných od dnešních českých respondentů (vysokoškolských studentů). Kromě nich se studie věnuje zejména písňovým textům z let 1968-1989 z tvorby českých folkových zpěváků a hudebních uskupení ovlivňujících kulturní a společenské klima v době normalizace (Karel Kryl, Spirituál Kvintet aj.). Z materiálu plyne, že co do hodnotového rozměru je duše v českém kontextu vnímána ve dvou generálních profilech - DUŠE1 (duše vitální, asociovaná s životem) a DUŠE 2 (duše etická, resp. spirituálně morální, souvztažná se svědomím a asociovaná s dobrem; tato poloha vyrůstá z křesťanského obrazu světa). - Etický profil duše, vztahující se k povědomí o dobru a zlu v lidském konání, k osobní odpovědnosti za realizaci morálního řádu a ke svědomí, je tematizován nejen ve frazeologii (často variantně se svědomím či srdcem - sáhnout někomu do duše / do svědomí, leží mu to na duši / na svědomí / na srdci). Realizuje se i v kulturních naracích reprezentovaných frazémy upsat duši či zaprodat duši (ďáblu); výrazné je uplatnění této polohy např. v návaznosti na faustovský motiv, variovaný hojně i v české kultuře, od lidového loutkového divadla až po Havlovo Pokoušení.

  • Název v anglickém jazyce

    I won't sell my soul (Soul as a value - on the ethical profile of soul in Czech)

  • Popis výsledku anglicky

    The semantic structure of the Czech notion of DUŠE (&apos;SOUL&apos;) comprises a physiological, psychical, social, ethical as well as spiritual (transcendental) profile. These profiles are very closely interconnected and in most of them, the soul is presented as an axiological notion, as a value. The soul represents an existential value (similarly to e.g. life): in Czech, one takes an oath &quot;on the soul&quot; (na mou duši) or expresses one&apos;s devotion and affection with the phraseme dal by za někoho duši / život (&apos;give one&apos;s soul or life for somebody&apos;). The value aspect of the soul is reflected in language, in folklore as well as in belles-lettres and can also be observed in survey data from current Czech respondents (university students). In the research, especially the songs by Czech folk singers and music groups are studied, influencing the cultural and social climate during the normalization period (1968 - 1989), such as Karel Kryl, Spiritual Kvintet etc. - The ethical profile of the soul, related to the distinction between the good and the evil in human actions, to personal responsibility of the moral code realization and to conscience (svědomí), is expressed not only in phraseology (often interchangeably with conscience or heart as in sáhnout někomu do duše / do svědomí &apos;reach into one&apos;s soul/conscience&apos;, leží mu to na duši / na svědomí / na srdci &apos;it burdens his soul/conscience/heart&apos;). It also occurs in cultural narrations represented by phrasemes. such as upsat/zaprodat duši (ďáblu) &apos;sell one&apos;s soul (to the devil)&apos;; the Faustian motif and its numerous variations are also frequently used in Czech culture, from folk puppet theatres to Vaclav Havel&apos;s Temptation. In the research, the ethical profile of the SOUL concept is discussed, dealing both with the empirical data (questionnaires identifying this profile of the concept of soul in the awareness of university students), and with the text data, especially the songs by Czech folk singers and music groups influencing the cultural and social climate during the normalization period (1968 - 1989), such as Karel Kryl, Spiritual Kvintet etc.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Antropologiczno-językowe wizerunki duszy w perspektywie międzykulturowej. Aksjosfera duszy – dusza w aksjosferze

  • ISBN

    978-83-64031-87-8

  • Počet stran výsledku

    31

  • Strana od-do

    453-483

  • Počet stran knihy

    857

  • Název nakladatele

    Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk

  • Místo vydání

    Warszawa

  • Kód UT WoS kapitoly