Nakažlivé divadlo Jana Zlatoústého. Úvod ke kázání a překlad kázání Contra ludos et theatra
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10392521" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10392521 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=91QR90PxSj" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=91QR90PxSj</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nakažlivé divadlo Jana Zlatoústého. Úvod ke kázání a překlad kázání Contra ludos et theatra
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá kázáním Jana Zlatoústého Těm, kdo opouštějí chrám a odcházejí do hippodromu a do divadel. Zasazuje je do kontextu Zlatoústého díla, ale také do dobové diskuse o divadle. Analyzuje základní argumenty, jimiž kazatel kritizuje divadlo jako modloslužbu, ale upozorňuje také na méně zřejmou inspiraci Platónovou naukou o mimésis. Zlatoústý považuje divadlo za "falešnou" mimésis v kontrastu k pravé replikaci eucharistie, již nazývá "nestvořené duchovní divadlo" (aplaston theatron pneumatikon). Rozpracovává také platónský koncept vášní a uplatňuje obrazy známé z Platónových spisů. Vykresluje divadlo jako chorobu předávanou mezi diváky způsobem popsaným v Platónově Iónu, pomocí tzv. "magnetické teorie vnímání", tj. nejrozšířenější antické percepční teorie. Následuje překlad analyzovaného kázání.
Název v anglickém jazyce
John Chrysostom's Contagious Theatre. Introduction to Homily
Popis výsledku anglicky
The article focuses on John Chrysostom's homily Contra ludos et theatra and sets it both in the context of Chrysostom's work and also in the context of the period discussions about theatre. It clarifies the basic arguments by which the preacher criticizes the as idolatry, but also draws attention to the lessobvious inspiration from Plato's teaching on mimesis: Chrysostom elaborates on the Platonic concept of passions and employs literary images known from Plato's writings. He portrays theatre as a disease transmitted among spectators in a way described in Plato's Ion, applying the so-called "magnet" theory of perception, the most widespread perception theory throughout the antique era. The analysis of the text is followed by the translation of the homily.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Divadelni Revue
ISSN
0862-5409
e-ISSN
—
Svazek periodika
29
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
31-39
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85058119041