Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Nakažlivé divadlo Jana Zlatoústého. Úvod ke kázání a překlad kázání Contra ludos et theatra

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F18%3A10392521" target="_blank" >RIV/00216208:11210/18:10392521 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=91QR90PxSj" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=91QR90PxSj</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Nakažlivé divadlo Jana Zlatoústého. Úvod ke kázání a překlad kázání Contra ludos et theatra

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zabývá kázáním Jana Zlatoústého Těm, kdo opouštějí chrám a odcházejí do hippodromu a do divadel. Zasazuje je do kontextu Zlatoústého díla, ale také do dobové diskuse o divadle. Analyzuje základní argumenty, jimiž kazatel kritizuje divadlo jako modloslužbu, ale upozorňuje také na méně zřejmou inspiraci Platónovou naukou o mimésis. Zlatoústý považuje divadlo za &quot;falešnou&quot; mimésis v kontrastu k pravé replikaci eucharistie, již nazývá &quot;nestvořené duchovní divadlo&quot; (aplaston theatron pneumatikon). Rozpracovává také platónský koncept vášní a uplatňuje obrazy známé z Platónových spisů. Vykresluje divadlo jako chorobu předávanou mezi diváky způsobem popsaným v Platónově Iónu, pomocí tzv. &quot;magnetické teorie vnímání&quot;, tj. nejrozšířenější antické percepční teorie. Následuje překlad analyzovaného kázání.

  • Název v anglickém jazyce

    John Chrysostom's Contagious Theatre. Introduction to Homily

  • Popis výsledku anglicky

    The article focuses on John Chrysostom&apos;s homily Contra ludos et theatra and sets it both in the context of Chrysostom&apos;s work and also in the context of the period discussions about theatre. It clarifies the basic arguments by which the preacher criticizes the as idolatry, but also draws attention to the lessobvious inspiration from Plato&apos;s teaching on mimesis: Chrysostom elaborates on the Platonic concept of passions and employs literary images known from Plato&apos;s writings. He portrays theatre as a disease transmitted among spectators in a way described in Plato&apos;s Ion, applying the so-called &quot;magnet&quot; theory of perception, the most widespread perception theory throughout the antique era. The analysis of the text is followed by the translation of the homily.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Divadelni Revue

  • ISSN

    0862-5409

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    29

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    31-39

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85058119041