Kdo jsou praví synové sv. Františka? Soužití františkánů-observantů a kapucínů v českých zemích v 17. a 18. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10387009" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10387009 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kdo jsou praví synové sv. Františka? Soužití františkánů-observantů a kapucínů v českých zemích v 17. a 18. století
Popis výsledku v původním jazyce
Koexistence jednotlivých františkánských řádů v českých zemích v době baroka představovala trvalý zdroj napětí, který zejména mezi františkány a kapucíny často vedl k otevřenému konfliktu. Naopak minorité, kteří přijali řadu papežských zmírňujících výkladů řehole sv. Františka, neměli potřebu se vůči ostatním františkánským řádům vymezovat. Největší rivalita tak panovala mezi františkány a kapucíny, a to nejen kvůli konkurenci při sběru almužen, ale také kvůli velmi podobné řádové sebeprezentaci, která vycházela ze stejné spirituality. Oba řády se proto snažily přesvědčit společnost o tom, že jen oni jsou těmi pravými syny sv. Františka. Přestože františkáni a kapucíni si navzájem velice konkurovali, tak z hlediska své každodennosti, tedy i v dodržování Františkova ideálu chudoby, si byli velice podobní. Jelikož kapucíni během 17. a 18. století opustili nejpřísnější interpretace odkazu sv. Františka, což lze například ilustrovat na zavedení úřadu tzv. apoštolského syndika. Jako obhájci přísné chudoby kapucíni zprvu tento úřad odmítali. Naproti tomu františkáni inklinovali k opačné tendenci, zavedením nových nových řádových statut (přijatých v české provincii v r. 1634) se snažili vrátit k původním ideálům.
Název v anglickém jazyce
Who are the Genuine Sons of St. Francis? The Co-existence of the Franciscans and the Capuchins in the Czech Lands in the 17th and 18th Centuries
Popis výsledku anglicky
The co-existence of individual Franciscan orders in the Czech Lands during the baroque period was founded on permanent tension, which often led to an open conflict, especially between Franciscans and Capuchins. Conventual Franciscans adopted a few of the Pope's moderate interpretations of the rule of St. Francis; therefore, they had not such need to argue with the other Franciscan orders. There was major rivalry between Franciscans and Capuchins not just regarding the reception of alms but also due to very similar self-presentation, which derived from the same spirituality; both orders were busy convincing the society that only they are the genuine sons of St. Francis. However, in view of their everyday life, their adherence to St. Francis' virtues of poverty, they were very similar. During the 17th and 18th centuries, Capuchins in fact dropped the most rigorous interpretations of St. Francis' legacy. That can be seen on the basis of the introduction of the office of the Apostolic Syndic. As advocates of strict poverty, Capuchins initially rejected this position. Franciscans had a tendency toward the opposite; following the introduction of a new constitution of the order (in the Czech province in 1634) they attempted to return to the original ideas.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Proměny františkánské tradice. Od teologie a filosofie ke kultuře a umění
ISBN
978-80-7308-947-4
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
333-342
Počet stran knihy
370
Název nakladatele
Univerzita Karlova, Filozofická fakulta/Filosofia
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—