The Role of Light and Vision in Two Victorian Ghost Stories
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10393986" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10393986 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=aKS1FlRo.E" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=aKS1FlRo.E</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5325/preternature.8.1.0090" target="_blank" >10.5325/preternature.8.1.0090</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Role of Light and Vision in Two Victorian Ghost Stories
Popis výsledku v původním jazyce
This article demonstrates how two selected Victorian ghost stories address the problem of the unreliability and subjectivity of perception through the characters' experiences with the supernatural or the inexplicable. I focus on how Victorian ghost stories-particularly Margaret Oliphant's "The Open Door" and Sheridan Le Fanu's "The Account of Some Disturbances in Aungier Street"-induce hesitation both in characters and in the reader. This "moment of hesitation" is not only central to Todorov's definition of the fantastic but also highly relevant to the anxieties about vision and knowledge that existed in Victorian society. I argue that the stories use the theories and assumptions about vision that were current in the Victorian age to subvert the idea that sight is an objective conduit to the truth, and thus the stories both utilize a source of fear that was already present in Victorian society and offer a relevant social commentary.
Název v anglickém jazyce
The Role of Light and Vision in Two Victorian Ghost Stories
Popis výsledku anglicky
This article demonstrates how two selected Victorian ghost stories address the problem of the unreliability and subjectivity of perception through the characters' experiences with the supernatural or the inexplicable. I focus on how Victorian ghost stories-particularly Margaret Oliphant's "The Open Door" and Sheridan Le Fanu's "The Account of Some Disturbances in Aungier Street"-induce hesitation both in characters and in the reader. This "moment of hesitation" is not only central to Todorov's definition of the fantastic but also highly relevant to the anxieties about vision and knowledge that existed in Victorian society. I argue that the stories use the theories and assumptions about vision that were current in the Victorian age to subvert the idea that sight is an objective conduit to the truth, and thus the stories both utilize a source of fear that was already present in Victorian society and offer a relevant social commentary.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60205 - Literary theory
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Preternature
ISSN
2161-2196
e-ISSN
—
Svazek periodika
2019/8
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
32
Strana od-do
90-121
Kód UT WoS článku
000497804300003
EID výsledku v databázi Scopus
—