Paradoxy a excesy československého baletu v poúnorovém období
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10397543" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10397543 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Arvr-aOTFv" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Arvr-aOTFv</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Paradoxy a excesy československého baletu v poúnorovém období
Popis výsledku v původním jazyce
Studie analyzuje scénickou montáž Mír!: Taneční manifest o 11 obrazech (1951, libreto: Jan Rey, hudba: Jiří Šust, choreografie: Emerych Gabzdyl, scéna: Miroslav Kouřil, kostýmy: Ada Švecová) v kontextu poúnorové kulturní politiky. Studie kombinuje metodologii dispozitivní a pramenné analýzy díla. Analýza Míru! a dobového kulturně-politického dispozitivu odhaluje ideologickou kontrolu nad původní uměleckou tvorbu v baletním žánru a umisťuje ji do širšího kontextu dobové propagandy (I. celostátní spartakiáda). Studie na konkrétních příkladech ukazuje projekci ideologických priorit vládnoucí strany do obsahu a estetiky tanečního díla Mír!. Tuto perspektivu prohlubuje vhled do rozporuplné reflexe Míru! baletním souborem Národního divadla v Praze, v jehož čele stál v inkrimonavaném období Saša Machov, a anonymními ministerskými úředníky komunistického aparátu.
Název v anglickém jazyce
Paradoxes and Excesses of the Czechoslovak Ballet after 1948 Communist Coup d'état
Popis výsledku anglicky
The analysis examines the scenic montage Peace! Dance Manifesto in 11 Acts (1951, co-created by J. Rey, E. Gabzdyl, J. Šust, M. Kouřil and A. Švecová) in the context of post- 1948 cultural politics. The essay combines the methodology of dispositif, as well as material analysis of the dance production. Examination of both Peace! and the current cultural-political dispositif reveals the ideological control over the original art production implemented by the ruling Communist Party. Discussing concrete examples, the essay points out the projections of existing ideological priorities of the ruling party into the plot and aesthetic concept of Peace! This perspective broadens an insight into the paradoxical reflections of Peace! by the ballet ensemble of Prague National Theater, whose head was S. Machov, and by anonymous representatives of the ministerial bodies of Communist cultural policy.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GJ18-08260Y" target="_blank" >GJ18-08260Y: “Primitivní” a lidové umění v českém avantgardním divadle: kontext, praxe, teorie</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Divadelní revue
ISSN
0862-5409
e-ISSN
—
Svazek periodika
30
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
7-33
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85073361538