Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Paradoxy a excesy československého baletu v poúnorovém období

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10397543" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10397543 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Arvr-aOTFv" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=Arvr-aOTFv</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Paradoxy a excesy československého baletu v poúnorovém období

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie analyzuje scénickou montáž Mír!: Taneční manifest o 11 obrazech (1951, libreto: Jan Rey, hudba: Jiří Šust, choreografie: Emerych Gabzdyl, scéna: Miroslav Kouřil, kostýmy: Ada Švecová) v kontextu poúnorové kulturní politiky. Studie kombinuje metodologii dispozitivní a pramenné analýzy díla. Analýza Míru! a dobového kulturně-politického dispozitivu odhaluje ideologickou kontrolu nad původní uměleckou tvorbu v baletním žánru a umisťuje ji do širšího kontextu dobové propagandy (I. celostátní spartakiáda). Studie na konkrétních příkladech ukazuje projekci ideologických priorit vládnoucí strany do obsahu a estetiky tanečního díla Mír!. Tuto perspektivu prohlubuje vhled do rozporuplné reflexe Míru! baletním souborem Národního divadla v Praze, v jehož čele stál v inkrimonavaném období Saša Machov, a anonymními ministerskými úředníky komunistického aparátu.

  • Název v anglickém jazyce

    Paradoxes and Excesses of the Czechoslovak Ballet after 1948 Communist Coup d'état

  • Popis výsledku anglicky

    The analysis examines the scenic montage Peace! Dance Manifesto in 11 Acts (1951, co-created by J. Rey, E. Gabzdyl, J. Šust, M. Kouřil and A. Švecová) in the context of post- 1948 cultural politics. The essay combines the methodology of dispositif, as well as material analysis of the dance production. Examination of both Peace! and the current cultural-political dispositif reveals the ideological control over the original art production implemented by the ruling Communist Party. Discussing concrete examples, the essay points out the projections of existing ideological priorities of the ruling party into the plot and aesthetic concept of Peace! This perspective broadens an insight into the paradoxical reflections of Peace! by the ballet ensemble of Prague National Theater, whose head was S. Machov, and by anonymous representatives of the ministerial bodies of Communist cultural policy.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GJ18-08260Y" target="_blank" >GJ18-08260Y: “Primitivní” a lidové umění v českém avantgardním divadle: kontext, praxe, teorie</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Divadelní revue

  • ISSN

    0862-5409

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    30

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    27

  • Strana od-do

    7-33

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85073361538