Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Law and the Void: Hans Christian Andersen and Franz Kafka. Two Modern Parabolists

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10404918" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10404918 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=yyg4QZYa9i" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=yyg4QZYa9i</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Law and the Void: Hans Christian Andersen and Franz Kafka. Two Modern Parabolists

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Of Franz Kafka, Walter Benjamin aptly wrote: &apos;everything he describes makes statements about something other than itself&apos;. Indeed, we are constantly challenged to decipher what Kafka&apos;s meticulous prose is pointing at, though the story itself works on its own premises. The inherent polysemy of &apos;Eine kaiserliche Botschaft&apos; (&apos;An Imperial Message&apos;) or &apos;Ein Hungerkunstler&apos; (&apos;A Hunger Artist&apos;) suggests, instead, the ancient parable tradition. But Kafka&apos;s modern parables diverge radically from the tradition. They obey a law, yet it is elusive, hence they are examples of the modern parable. In this article I take as my starting point Gila SafranNaveh&apos;s claim that Kafka is chronologically the first in the modern parable tradition. I assert that Hans Christian Andersen&apos;s much earlier fairytales &apos;Skyggen&apos; (&apos;The Shadow&apos;), &apos;Ole Lukoie&apos; and &apos;Hjertesorg&apos; (&apos;Heartache&apos;) can legitimately be interpreted as modern parables as well, because there is a striking structural similarity between them and the Kafka stories. In my article I focus on the parabolic character of Andersen&apos;s tales since - unlike in Kafka&apos;s stories - this topic has not yet been discussed by scholars exhaustively. Kafka&apos;s short stories serve merely as a benchmark of the modern parable. Generally, I suggest reading many of Andersen&apos;s stories as literature that sabotages the didactic parable.

  • Název v anglickém jazyce

    The Law and the Void: Hans Christian Andersen and Franz Kafka. Two Modern Parabolists

  • Popis výsledku anglicky

    Of Franz Kafka, Walter Benjamin aptly wrote: &apos;everything he describes makes statements about something other than itself&apos;. Indeed, we are constantly challenged to decipher what Kafka&apos;s meticulous prose is pointing at, though the story itself works on its own premises. The inherent polysemy of &apos;Eine kaiserliche Botschaft&apos; (&apos;An Imperial Message&apos;) or &apos;Ein Hungerkunstler&apos; (&apos;A Hunger Artist&apos;) suggests, instead, the ancient parable tradition. But Kafka&apos;s modern parables diverge radically from the tradition. They obey a law, yet it is elusive, hence they are examples of the modern parable. In this article I take as my starting point Gila SafranNaveh&apos;s claim that Kafka is chronologically the first in the modern parable tradition. I assert that Hans Christian Andersen&apos;s much earlier fairytales &apos;Skyggen&apos; (&apos;The Shadow&apos;), &apos;Ole Lukoie&apos; and &apos;Hjertesorg&apos; (&apos;Heartache&apos;) can legitimately be interpreted as modern parables as well, because there is a striking structural similarity between them and the Kafka stories. In my article I focus on the parabolic character of Andersen&apos;s tales since - unlike in Kafka&apos;s stories - this topic has not yet been discussed by scholars exhaustively. Kafka&apos;s short stories serve merely as a benchmark of the modern parable. Generally, I suggest reading many of Andersen&apos;s stories as literature that sabotages the didactic parable.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60205 - Literary theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>O - Projekt operacniho programu

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Scandinavica

  • ISSN

    0036-5653

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    58

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    37

  • Strana od-do

    31-67

  • Kód UT WoS článku

    000474505400002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85070225599