Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Law and the Void: Hans Christian Andersen and Franz Kafka. Two Modern Parabolists

Identifikátory výsledku

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Law and the Void: Hans Christian Andersen and Franz Kafka. Two Modern Parabolists

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Of Franz Kafka, Walter Benjamin aptly wrote: 'everything he describes makes statements about something other than itself'. Indeed, we are constantly challenged to decipher what Kafka's meticulous prose is pointing at, though the story itself works on its own premises. The inherent polysemy of 'Eine kaiserliche Botschaft' ('An Imperial Message') or 'Ein Hungerkunstler' ('A Hunger Artist') suggests, instead, the ancient parable tradition. But Kafka's modern parables diverge radically from the tradition. They obey a law, yet it is elusive, hence they are examples of the modern parable. In this article I take as my starting point Gila SafranNaveh's claim that Kafka is chronologically the first in the modern parable tradition. I assert that Hans Christian Andersen's much earlier fairytales 'Skyggen' ('The Shadow'), 'Ole Lukoie' and 'Hjertesorg' ('Heartache') can legitimately be interpreted as modern parables as well, because there is a striking structural similarity between them and the Kafka stories. In my article I focus on the parabolic character of Andersen's tales since - unlike in Kafka's stories - this topic has not yet been discussed by scholars exhaustively. Kafka's short stories serve merely as a benchmark of the modern parable. Generally, I suggest reading many of Andersen's stories as literature that sabotages the didactic parable.

  • Název v anglickém jazyce

    The Law and the Void: Hans Christian Andersen and Franz Kafka. Two Modern Parabolists

  • Popis výsledku anglicky

    Of Franz Kafka, Walter Benjamin aptly wrote: 'everything he describes makes statements about something other than itself'. Indeed, we are constantly challenged to decipher what Kafka's meticulous prose is pointing at, though the story itself works on its own premises. The inherent polysemy of 'Eine kaiserliche Botschaft' ('An Imperial Message') or 'Ein Hungerkunstler' ('A Hunger Artist') suggests, instead, the ancient parable tradition. But Kafka's modern parables diverge radically from the tradition. They obey a law, yet it is elusive, hence they are examples of the modern parable. In this article I take as my starting point Gila SafranNaveh's claim that Kafka is chronologically the first in the modern parable tradition. I assert that Hans Christian Andersen's much earlier fairytales 'Skyggen' ('The Shadow'), 'Ole Lukoie' and 'Hjertesorg' ('Heartache') can legitimately be interpreted as modern parables as well, because there is a striking structural similarity between them and the Kafka stories. In my article I focus on the parabolic character of Andersen's tales since - unlike in Kafka's stories - this topic has not yet been discussed by scholars exhaustively. Kafka's short stories serve merely as a benchmark of the modern parable. Generally, I suggest reading many of Andersen's stories as literature that sabotages the didactic parable.

Klasifikace

  • Druh

    Jimp - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60205 - Literary theory

Návaznosti výsledku

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Scandinavica

  • ISSN

    0036-5653

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    58

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    37

  • Strana od-do

    31-67

  • Kód UT WoS článku

    000474505400002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85070225599

Základní informace

Druh výsledku

Jimp - Článek v periodiku v databázi Web of Science

Jimp

OECD FORD

Literary theory

Rok uplatnění

2019