Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

"Before I Fought Ideology, Not Money": Věra Chytilová and the 1990s Transformation of Czech Cinema Culture

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10408140" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10408140 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=fsfAOhACCC" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=fsfAOhACCC</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/2040350X.2018.1469204" target="_blank" >10.1080/2040350X.2018.1469204</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    "Before I Fought Ideology, Not Money": Věra Chytilová and the 1990s Transformation of Czech Cinema Culture

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The 1990s are perceived as a low creative point in Věra Chytilová&apos;s career and a far cry from her celebrated 1960s and 1970s films. While these were the focus of scholarly interest as rich landscape from which claims about gender-dynamics, cinema and authorial position under state-socialism can be gaged, her post-1989 body of work and her position within the transforming film culture attracted considerably less critical attention. Shifting focus from state-socialism, feminism and solely textual readings of her films, this essay examines &apos;1990s Chytilová&apos; as a filmmaker in transition and a political activist. First, it explores her opposition to privatization of Barrandov Film Studios and identifies some of the discourses of privatization that gave the economic processes its socio-cultural meaning. Second, it looks at her films Dědictví and Pasti, pasti, pastičky in their production context arguing that they are best understood as a reflection of her adaptability to new conditions and an extension of her engagement in politics. In doing so, the essay thus reorients perception of Chytilová&apos;s 1990s films and her development as a director. Moreover, it contributes to the understanding of privatization by shedding new light on the cinematic dimensions of the post-communist shift to capitalist democracy.

  • Název v anglickém jazyce

    "Before I Fought Ideology, Not Money": Věra Chytilová and the 1990s Transformation of Czech Cinema Culture

  • Popis výsledku anglicky

    The 1990s are perceived as a low creative point in Věra Chytilová&apos;s career and a far cry from her celebrated 1960s and 1970s films. While these were the focus of scholarly interest as rich landscape from which claims about gender-dynamics, cinema and authorial position under state-socialism can be gaged, her post-1989 body of work and her position within the transforming film culture attracted considerably less critical attention. Shifting focus from state-socialism, feminism and solely textual readings of her films, this essay examines &apos;1990s Chytilová&apos; as a filmmaker in transition and a political activist. First, it explores her opposition to privatization of Barrandov Film Studios and identifies some of the discourses of privatization that gave the economic processes its socio-cultural meaning. Second, it looks at her films Dědictví and Pasti, pasti, pastičky in their production context arguing that they are best understood as a reflection of her adaptability to new conditions and an extension of her engagement in politics. In doing so, the essay thus reorients perception of Chytilová&apos;s 1990s films and her development as a director. Moreover, it contributes to the understanding of privatization by shedding new light on the cinematic dimensions of the post-communist shift to capitalist democracy.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studies in Eastern European Cinema

  • ISSN

    2040-350X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    10

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    39-54

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85070445836