Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Říše, Evropa, protektorát a film. Prag-Film v kontextu krystalizace a realizace nacistické filmové expanze

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F19%3A10408196" target="_blank" >RIV/00216208:11210/19:10408196 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=w~zqApBnoz" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=w~zqApBnoz</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Říše, Evropa, protektorát a film. Prag-Film v kontextu krystalizace a realizace nacistické filmové expanze

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se snaží odpovědět několik konkrétních otázek, které kontextualizují téma filmového průmyslu Protektorátu Čechy a Morava, konkrétně okolnosti vzniku a existence nacisty zřízené společnosti Prag-Film. První část studie představuje říšský filmový koncept, jehož cílem bylo obecné produkční a ekonomické posílení německého filmu na domácí i zahraniční úrovni. Mezi lety 1937 a 1942 nacisté realizovali extenzivní centralizaci a částečnou nacionalizaci filmové struktury v Německu a v některých okupovaných zemích včetně Protektorátu Čechy a Morava. V druhé části studie analyzujeme konkrétní kroky a okolnosti, které vedly ke germanizaci českých filmových studií prostřednictvím Cautia Treuhand. Mapujeme vyjednávací proces v roce 1942, jehož cílem bylo vyjasnění pozice nové pražské filmové společnosti, která byla formálně podřízena kulturnímu oddělení Úřadu říšského protektora, ale zároveň podléhala dohledu koncernu UFI (jeho součástí se Prag-Film stal ve stejném roce). Mezi lety 1941 a 1944 Němci do pražských filmových studií masivně investovali a vybudovali komplex 13 zvukových filmových ateliérů. Jejich celková velikost byla v roce 1944 větší než velikost zvukových ateliérů největší německé produkční společnosti Ufa. V neposlední řadě sloužil Prag-Film jako výkonný nástroj kontroly nad českých filmovým průmyslem, a díky systematickému angažování českých filmařů plnil i svou propagandistickou roli. Prag-Film se stal úspěšným příkladem plně integrovaného nástroje sloužícího cílům říšské filmové politiky.

  • Název v anglickém jazyce

    The Reich, the Europe, the Protectorate, and the Cinema. Prag-Film during Crystallization and Realization of Nazi Film Expansion

  • Popis výsledku anglicky

    The study focuses on answering several partial research questions that contextualize the topic of the Protectorate film industry, namely the circumstances of the origin and existence of by-Nazis-created the Prag-Film company. The first part of the study introduces the Reich film concept whose aim was the general production and economic strengthening of German cinema on domestic and foreign level. From 1937 to 1942, the Nazis realized an extensive centralization and partial nationalization of film infrastructure in Germany and in some of the occupied countries including the Protectorate Bohemia and Moravia. The second part of the study analyses the particular steps and circumstances that led to the Germanization of the Czech film studios by Cautio Treuhand. We are mapping a negotiation process from 1942 whose goal was to clarify the position of the new Prague film company, formally situated under the authority of the Reich Protector&apos;s Office&apos;s Cultural department, but also under the supervision of the UFI Reich Group (the subsidiary of which Prag-Film became in the same year). Between 1941 and 1944, Germans invested heavily in Prague film studios and built up a complex of 13 film sound stages. Their total area in 1944 was bigger than the area of soundstages of the largest German film company Ufa. Last but not least, the Prag-Film served as an effective instrument of control over Czech film production, and thanks to the systematic engagement of Czech filmmakers it has also played an important propaganda role. Prag-Film became a successful example of a fully integrated instrument serving the goals of Reich&apos;s film policy.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Iluminace

  • ISSN

    0862-397X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    30

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    31-49

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85065736411