Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Mariánská úcta a nástěnné malby v kostele Neposkvrněného početí Panny Marie a sv. Bernardina Sienského v Olomouci na Bělidlech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10382725" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10382725 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=hswQknSFQa" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=hswQknSFQa</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Mariánská úcta a nástěnné malby v kostele Neposkvrněného početí Panny Marie a sv. Bernardina Sienského v Olomouci na Bělidlech

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Zbožnost a důraz na tradiční postavy lidové kultury, tedy Pannu Marii a Krista, je jedním z typických znaků období pozdního středověku. Nástěnné malby v kněžišti a na triumfálním oblouku kostela Neposkvrněného početí Panny Marie v Olomouci lze dát do souvislosti s mariánskou úctou a označit je za projev mariánského růžence, podporovaného mendikanty, zvláště františkány - observanty. Mezi nimi byla v 15. století nejvíce rozšířená podoba mariánského růžence, jež propagoval sv. Bernardin Sienský a následně jeho žák, Jan Kapistrán. Kapistránova mise ve střední Evropě v polovině 15. století významně ovlivnila dění v inkriminované oblasti na několik desetiletí dopředu, jak dokládá vzrůstající obliba františkánů - observantů, či opětovný důraz na výtvarné umění v sakrálních stavbách. Nástěnná malba Růžencové Madony z roku 1500 na epištolní straně vítězného oblouku olomouckého kostela je inspirována deskovým obrazem Corona Beatissimae Mariae, který je v současné době uložen v Národním muzeu ve Varšavě, avšak původem z observantského domu ve Vratislavi. Ikonografie desky, jež vznikla krátce před rokem 1500, je dokladem řádové úcty k Panně Marii a mariánského růžence pěstovaného uvnitř řádu. Možným objednavatelem nástěnných maleb v olomouckém kostele je Jan Filipec, jež byl před vstupem do řádu v diplomatických službách Matyáše Korvína a následně i Vladislava II. Jagellonského a velmi dobře znal situaci jak v Olomouci, tak ve Vratislavi.

  • Název v anglickém jazyce

    Marian Piety and the wall paintings at the Church of the Immaculate Conception of the Virgin Mary and St. Bernardin of Siena in Olomouc

  • Popis výsledku anglicky

    The Late Middle Ages was a time of heightened spirituality and an emphasis on traditional objects of popular piety-the Virgin Mary and the life of Christ. Wall paintings in the choir and at the end of the northern and southern nave of the Church of the Immaculate Conception of the Virgin Mary in Olomouc are surely connected with Marian piety and its expression in the rosary. These trends, which were strongly promoted in Catholic circles, were supported by the mendicant orders and spread through the influence of the Franciscan-Observants. Among the Franciscans of the 15th century was the most popular version the one that was promoted by St Bernardino of Siena and his disciple St Giovanni of Capistrano. Capistrano was but a pale shadow of his master. but his mission in central Europe in the middle of the 15th century had a deep impact on religious life in the region for many decades. His work proved instrumental to the great expansion of power of the Order of Observant Franciscans, and he also played a part in the reawakening of the visual arts in Bohemia after the long years of the Hussite wars. The wall painting of Our Lady of the Rosary from 1500 is a variation on a panel painting of Corona Beatissimae Mariae, now at the National Museum in Warsaw. It was probably the artistic model for the painting in Olomouc. The iconographic programme of the panel, that was created around the year 1500 for the Church of St Bernardino of Siena in Wrocław, was just as a painting in Olomouc a demonstration of the order&apos;s reverence for Mary and devotion to the rosary. The fact that paintings were widespread recalls the general trends of piety at the end of the Late Middle Ages, although one can find specific point in common between Franciscans in Olomouc and in Wrocław, Jan Filipec. He was an advisor of the king Matthias Corvinus, an administrator of the Roman Catholic Diocese of Olomouc and from 1492 Franciscan monk He took his vows in Wrocław and joined the Franciscan Order in Olomouc, who he lived about the year 1500.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica

  • ISSN

    0567-8293

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2019

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    49-68

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus