K původu teze o konci umění Arthura C. Danta
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10407227" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10407227 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=uyhsc0VI88" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=uyhsc0VI88</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
K původu teze o konci umění Arthura C. Danta
Popis výsledku v původním jazyce
V roce 1984 proslovil americký filozof Arthur C. Danto tezi, že umění dospělo ke konci. Přestože uplynulo již více než třicet let od vydání článku "Konec umění", filozofové stále přicházejí s novými interpretacemi této teze. Ačkoli je konec umění předmětem odborné analýzy, je otázce jejího původu věnována jen minimální pozornost. Dantova teze je tak stále identifikována se slavnou Hegelovou myšlenkou, že pro nás umění je a zůstává čímsi minulým. Oproti této intepretaci argumentuji, že Dantova teze nebyla inspirována pouze Hegelem, ale především četbou Thomase Kuhna, Alexandra Kojèva a Josiaha Royce. Pokud jde o samotného Hegela, mým cílem bude prokázat, že Dantovi nebyly inspirací Hegelovy přednášky z estetiky, které v ČR vyšly pod názvem Estetika, ale Fenomenologie ducha. Celkové vyznění teze pak dotvářely Dantovy vlastní úvahy o povaze historického vysvětlení a charakteristika pojmu narativu především. Proto představuje, jak hodlám prokázat, Dantova teze o konci umění originálnější přínos pro filozofii umění než se má obecně za to.
Název v anglickém jazyce
On the Problem of the Origin of Arthur C. Danto's End-of-Art Thesis
Popis výsledku anglicky
In 1984 American philosopher Arthur C. Danto proclaimed that art came to the end. This assertion is known as the end-of-art thesis Although it has been more than thirty years since the original paper "The End of Art" was published, philosophers have still be interested in analysis of the thesis and seek to provide new ways of its interpretation. However, the question of the origin of the thesis seems to be overshadowed by different topics. Danto's thesis has still been identified with Hegel's idea that "art, considered in its highest vocation, is and remains for us a thing of the past". Contrary to this interpretation, I shall argue that Danto's claim that art came to the end was not inspired solely by Hegel but that the form of the thesis results from his reading of Thomas Kuhn, Alexandre Kojève and Josiah Royce. With regard to Hegel, this article shall demonstrate that Danto did not find the inspiration in Hegel's Aesthetics but in his Phenomenology of Spirit. Moreover, as I shall show, Danto's understanding of Hegel's philosophy was shaped by Hegel's interpreters rather than by a systematic research in idealist philosophy. In addition, a significant role played Danto's own ideas on philosophy of history, especially his conception of narrative. In consequence, I believe that Danto's end-of-art thesis makes a more original contribution to philosophy of art than it is usually supposed.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60400 - Arts (arts, history of arts, performing arts, music)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny
ISSN
1802-8918
e-ISSN
—
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
Neuveden
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
136-158
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—